Odborníci se shodují, že za rostoucím zájmem žen o pivo stojí hned několik důvodů. Prvním je proměna samotných hospod a restaurací, které se z temných zakouřených doupat proměnily v příjemné, čisté a pohostinné podniky. Druhým klíčovým faktorem je širší nabídka piv – od ochucených variant přes speciály až po kvalitní nealko. Světlé ležáky sice stále vedou, ale ženy čím dál častěji objevují kouzlo polotmavých, tmavých nebo ovocných piv. Ochucená piva jsou dokonce u žen dvakrát populárnější než u mužů.
Nealko s příchutí? Hit českých žen
Obzvlášť zajímavý je fenomén nealkoholických piv. Zatímco muži po nich sahají spíš výjimečně, ženy je vyhledávají mnohem častěji. „Tyhle preference se krásně spojují v ochucených variantách nealko piv. Za deset let se jejich popularita u žen podle našich údajů zdvojnásobila, za tu dobu si ochucené nealko pivo oblíbilo dalších zhruba 1,5 milionu žen. Nejméně jednou měsíčně si je dopřeje šest z deseti žen,“ říká obchodní ředitel Prazdroje Roman Trzaskalik.
Ochucená nealko piva se tak stala druhým nejoblíbenějším nealkoholickým nápojem českých žen – hned po limonádách. Prazdroj na tento trend reaguje každoročními inovacemi. „Loni jsme uvedli na trh zcela novou řadu oblíbených ochucených Birellů pod názvem Active se sníženým obsahem cukru nebo s kofeinem. Letos řadu rozšiřujeme o novinku s přidaným kofeinem a vitamínem B6 Birell Zelený čaj & Broskev a také o nový Birell Citrus & Zázvor se sníženým obsahem cukru,“ dodává Trzaskalik.

Plánování s přáteli i rodinou
Proměna ženského vztahu k pivu se promítá i do toho, jak ženy podniky navštěvují. Na rozdíl od mužů, kteří spoléhají na improvizované štamgastské party přímo v hospodě, ženy dávají přednost plánování. Nejčastěji se na pivo scházejí s přáteli (60 %), s rodinou (54 %) nebo s partnerem (44 %).
Čistota, vstřícnost a dobré jídlo – tři klíčové faktory
Zlepšení prostředí a kvality služeb je podle žen jedním z hlavních důvodů, proč se do hospod vracejí. Tři čtvrtiny žen si všímají větší čistoty, útulnosti a příjemnějšího personálu. Zatímco muži kladou důraz především na kvalitu čepovaného piva, ženy velmi oceňují i úroveň jídel. Dobré jídlo je důležitým faktorem pro 71 % žen, u mužů je to jen 57
Ženy za výčepem? Rekordní čísla a historický triumf
Ženy ale nejsou v hospodách jen hosty – stále častěji se objevují i za výčepním pultem. Loňská soutěž Pilsner Urquell Master Bartender zaznamenala rekordní účast 256 výčepních, z nichž bylo 87 žen. A historický milník přišel hned vzápětí: vítězkou se poprvé stala žena – Klára Brodecká z brněnského The Erin’s Flag Irish Pub.
„Tuzemská gastronomie udělala za poslední roky obrovský skok dopředu. Už nejde o zakouřené podniky, ale místa, kde se setkávají přátelé i celé rodiny. Velká část podniků se chce sama zlepšovat, protože jim to zvyšuje návštěvnost. A to i mezi ženami, které se už mnohem méně setkávají s nepříjemnou obsluhou nebo špinavými toaletami. Náš cíl je v tomto snažení hospody podporovat, proto do rozvoje gastronomie a pivní kultury investujeme ročně kolem 420 milionů korun, ať formou vybavení podniků nebo školením personálu,“ uzavírá Roman Trzaskalik.