Studie publikovaná v Science Daily ukázala, že lidé vnímali víno pod červeným osvětlením jako ovocnější a sladší, zatímco pod modrým světlem jej hodnotili jako kyselejší a plošší. Vysvětlení je prosté: mozek propojuje vizuální vjemy s očekáváním. Červená barva evokuje zralost, sladkost a plnost, modrá chlad a řídkost. Chuťové pohárky se tomu nevědomky přizpůsobí.

Podobný efekt prokázali i vědci v Appetite, když dobrovolníci ochutnávali sladký dezert při různých barvách světla. Pod červeným světlem se zdál sladší, pod zeleným osvěžující a pod modrým méně intenzivní. Bylo tak znovu doloženo, že osvětlení funguje téměř jako další ingredience na talíři.

Restauratéři jako režiséři

Dnes už nejde jen o náhodu. Moderní restaurace využívají osvětlení jako nenápadný, ale mocný nástroj. Rychlé fastfoody často volí ostré bílé nebo chladné světlo – podporuje rychlejší konzumaci a menší zdráhání. Naopak luxusní podniky volí teplé, měkké tóny, které prodlužují pobyt u stolu a zvyšují vnímání kvality.

„Světlo není dekorace, ale prostředek, který reguluje tempo stravování i intenzitu prožitku,“ říká profesor Charles Spence, známý oxfordský psycholog zabývající se multisenzorickým vnímáním. Restauratéři si tedy doslova hrají s našimi smysly.

Více než estetika: i nákupní trik

Barvy světla nejsou důležité jen v restauraci, ale i v obchodě. Supermarkety často používají speciální osvětlení pro pečivo, maso či ovoce. Chléb vypadá křupavější pod teplým žlutým světlem, maso čerstvější pod načervenalým. Není to optický klam, ale cílená marketingová strategie – podněcuje chuť a zvyšuje prodeje.

Podle studie německého Fraunhoferova institutu dokonce zákazníci hodnotili stejné potraviny jako chutnější, pokud byly nasvíceny světlem odpovídající barvy. Zákazník tak nevědomky kupuje nejen jídlo, ale i iluzi.

Vliv na apetit i zdraví

Zajímavým doplněním je výzkum, který se zaměřil na barvy světla a množství snědeného jídla. Studie v Psychological Reports (2012) ukázala, že červené světlo dokáže snížit apetit – patrně proto, že červená je barvou varovnou a mozek ji spojuje s opatrností. Naopak modré světlo někdy stimuluje chuť k jídlu, což využívají například bary a kluby.

To otevírá zajímavé pole i pro zdravotní doporučení. Pokud se potýkáte s večerním přejídáním, může být volba světla u večeře překvapivým, ale funkčním trikem.

Světlo jako součást receptu

Když tedy příště budete sedět u stolu a přemítat, proč vám červené víno chutná tak neodolatelně, možná v tom nebude jen rukopis vinaře. Část zásluhy si odnese i červená žárovka nad stolem. Ať už jde o restauraci, supermarket nebo domácí kuchyň, platí jednoduché pravidlo: oči jedí první – a světlo je jejich šéfkuchařem.