Kandovaný losos dnes láká na atraktivní vzhled a kombinaci chutí, která oslovila tvůrce na sociálních sítích. Ve skutečnosti jde však o variaci na dávné postupy, kdy se ryby udily a přelévaly cukrovým či medovým nálevem, aby si uchovaly trvanlivost.

Uzení ryb bylo známé už ve starověkém Řecku a Římě, ve středověku představovalo základní proviant vojáků a v Americe se stalo oblíbenou snídaňovou součástí už v 19. století. Moderní glazovaný losos, kterého dnes propaguje TikTok, je tak spíše „staronovou“ dobrotou.

Proč se stal virálním?

Podle magazínu Food & Wine získal trend popularitu díky své vizuální atraktivitě a zajímavému chuťovému profilu. „Uzený glazovaný losos má sytě červenou barvu, skvěle vypadá na záběrech a spojuje sladké, slané i lehce pikantní tóny. Navíc je bohatý na bílkoviny,“ vysvětluje Merlyn Millerová.

O obrovském zájmu svědčí i to, že americký producent Solovey Kitchen z Idaha musel oznámit vyprodání zásob a upozornit zákazníky na možné zpoždění dodávek o několik týdnů.

Jak se kandovaný losos připravuje?

Proces výroby je časově náročný. Filety lososa se opakovaně přelévají směsí cukru, javorového sirupu nebo medu během pomalého uzení, čímž vzniká charakteristická karamelizovaná glazura. Díky tomu maso získá nejen výraznou barvu, ale také jemnou strukturu a sladko-slanou chuť.

Takto připravený losos se může podávat v menších kouscích podobně jako jerky, nebo jako součást sendvičů či salátů.

Chcete zkusit domácí verzi?

Pokud se do experimentu pustíte, začněte tím, že lososa opláchnete, obalíte směsí soli, cukru a javorového sirupu a necháte několik hodin marinovat. Následně ho udíte přibližně týden při nízké teplotě, přičemž maso průběžně potírejte směsí medu a vody (1:1). Výsledkem bude jemně glazovaný kousek ryby s jedinečnou chutí.