„Restaurace mají na podzim průměrný pokles objednávek o více než 25 %, bez ohledu na to, zda letní zahrádku mají či nikoliv. U restaurací se zahrádkou to je dokonce pokles o 35 %. Zjistili jsme také, že podnikům, které provozují rozvoz jídel, se daří celkový pokles objednávek stlačit na pouhé jednotky procent,“ uvedl Adam Růžička, generální ředitel společnosti Objednáme.

Raději vlastní rozvoz?

Pro mnoho restaurací je nejjednodušší cestou využití známých objednávkových aplikací, jako je Wolt či Dáme jídlo, avšak to s sebou nese i nevýhody. „Rozvozy přes korporace mají největší nevýhodu v tom, že u své ceny za rozvoz nemají žádný strop. Tím pádem nelze ani nadsazením cen uniknout jejich vysoké, většinou třicetiprocentní provizi z ceny jídla. Vyšší ceny navíc logicky mají negativní dopad na koncového zákazníka,“ varuje Růžička.

Podniky, které zavedly vlastní rozvozové služby, potvrzují, že dlouhodobě může být tato cesta výhodnější. Martin Pávek, majitel food trucku Chilli Táta v Hradci Králové, k tomu říká: „Vlastní rozvozy jídel provozujeme již sedmým rokem a aby byly ekonomicky udržitelné, je nezbytné mít vlastní kurýry a auto. Nám by se jinak vůbec nevyplatilo je dělat.“

Základem úspěchu vlastního rozvozu jsou kurýři a vhodná vozidla, jejichž pořízení představuje pro restaurace největší výzvu. Martin Špiroch z plzeňské Pizza Fast vypočítává: „Konečná cena vždy záleží na tom, jestli kupujeme auto nové nebo ojeté. Pořídit tři auta může představovat investici od 120 do 650 tisíc korun.“

Ne každá restaurace ale musí investovat hned do drahých aut. Jak vysvětluje Přemysl Horáček, majitel olomoucké Pizza Pollo: „Vždy záleží na typu podniku a jeho vytíženosti, náklady na auta nemusí být hned statisícové. Některé restaurace dají před pořízením automobilu přednost operativnímu leasingu, třeba ze začátku, než si na systém vlastních rozvozů zvyknou.“

Náklady však nekončí pouze u automobilů. Restaurace musí investovat také do interního systému, vlastního webu, mobilní aplikace či marketingu. „Dříve stálo zahájení vlastních rozvozů statisíce korun a spoustu práce, dnes už to tak být nemusí. Restaurace mohou například sdílet kurýry z okolí mezi sebou, aplikace kurýrům s pomocí umělé inteligence plánuje optimální trasy a podobně. V rámci našeho systému mohou též využívat službu Wolt Drive, která má poplatek za rozvoz fixní,“ vysvětluje Růžička. „Náklady se tak mohou pohybovat od 1 340 korun měsíčně za provoz systému, případně od sta korun za rozvoz u Wolt Drive,“ doplňuje.