Zprávy o tom, že pivnice jako Old Ivy House v londýnském Clerkenwellu zavádějí na Guinness přídělové lístky, evokují ponurou atmosféru poválečné Anglie. Hostinská Katie Davidsonová vysvětluje, že pravidla zavedla s těžkým srdcem: „Běžně se snažím mít sedm sudů na týden a v předvánočním čase zásoby zvyšuji. Pivovar ale omezil moje zásoby na čtyři sudy. Takže ve středu, kdy jsem obdržela objednávku, jsme měli ve sklepě už jen půlku sudu, a to v nejvytíženějším období v roce. Došel nám v pátek v deset hodin večer.“ Dodává, že většina zákazníků situaci pochopila, pravidla respektovala a odešel jen jeden zákazník.
Jaký je důvod tohoto pivního kolapsu? Tlak na dodávky piva způsobil růst popularity Guinnessu u mladých lidí a žen. Šéfka značky Joyce Heová k tomu poznamenala, že zájem o pivo zvýšil i virální trend, kdy se mladí lidé snaží vypít pintu tak, aby se hladina piva zastavila přesně uprostřed písmene „G“ na logu sklenice.
Vánoce s prázdnou sklenicí
Provozovatelé hospod z Liverpoolu, Sheffieldu i Londýna si zoufají nad prázdnými kohoutky. Fiona Hornsbyová z Liverpoolu říká: „V Guinnessu nám nic neřekli, jen že doufají, že záležitost brzy vyřeší, což nám ale moc nepomáhá. Obvoláváme velkoobchodníky a ti také nemají nazbyt.“ Dále dodává: „Je to zklamání. Guinness určitě zaznamenal rostoucí prodej a mohl lépe plánovat.“
Podobné problémy hlásí také Ann Flynnová z jedné hospody v Sheffieldu, která potvrzuje, že jsou jedním z největších výčepů Guinnessu ve městě. „O Vánocích je to pro lidi trochu zklamání,“ říká.
Lidská stránka krize
Na druhé straně barikády však stojí i určité pochopení. Zákazníci sice neskrývají zklamání, ale přiznejme si: Guinness není jen pivo, je to fenomén. Jeho ikonická chuť, historie a rituál pití tvoří cosi, co Britům připomíná, že vánoční svátky nejsou jen o hektickém shánění dárků a přeplněných ulicích, ale také o sdílených chvílích u pinty, která je nyní – ironií osudu – vzácnější než kdy dříve.
„Za poslední měsíc jsme v Británii zaznamenali výjimečnou poptávku spotřebitelů po pivu Guinness. Maximalizovali jsme dodávky a spolupracujeme s klienty, abychom zvládli dodávat tak účinně, jak je to jen možné,“ uvedl mluvčí společnosti Diageo, pod kterou značka Guinness spadá.