„Nepohrdnu ničím. Když píšete, ponoříte se do příběhu a přítomnost čehokoliv v dosahu je nebezpečná. Proto se musím limitovat už při nákupu. Povoluju si jen ořechy, sušené ovoce a čerstvou zeleninu,“ vysvětluje Decastelo. Dodává, že i kvůli zdraví zařadil do každého dne hodinu chůze nebo běhu, i když jinak u počítače prosedí většinu dne.
Snídaně ano, režim nikoliv
Pravidelný jídelníček je u tvůrčích profesí spíš iluze. „Hrozně rád bych řekl, že jím správně a zdravě… ale bohužel to tak není. Snažím se snídat, což se mi docela daří. Zbytek dne už žádný režim nemá. Když jsem zabraný do práce, zapomenu se najíst úplně a doháním to večer. A když mi něco nejde, tak chodím ujídat. Už jsem přišel na to, že doma nesmím mít sladkosti, jinak bych byl dvojnásobný,“ přiznává s úsměvem.
Káva i čaj – a vždycky neslazené
Pověstné litry kávy, bez kterých autoři údajně nedokážou fungovat? U Decastela se ukazuje, že realita je o něco pestřejší. „Mám rád kávu i čaj, nejsem ani v jednom vyhraněném týmu. Neobejdu se bez jednoho ani druhého. Jen už pár let nic nesladím, takže si vychutnávám chuť. Nepiju je jen kvůli nakopnutí, ale i pro požitek. Což znamená, že nikdy nemám dost,“ směje se.
Talent na vaření
Zní to skoro překvapivě: u klávesnice sice tráví většinu dne, ale vaření rozhodně neodbývá. „Vařit umím, řekl bych, že na to mám talent – a doufám, že si to nemyslím jen já, ale i moje rodina. Vařím vlastně skoro každý den a nebojím se pustit ani do složitějších jídel,“ říká.
Scénárista píše i podle chuti
A jak moc se jeho vlastní chutě promítají do fiktivního světa? „Moje chutě se do práce přelévají. Musím ale hlídat, kolik káv moje postavy vypijí, aby to působilo reálně. Výhodu mám v tom, že skoro nepiju alkohol. Díky tomu moje postavy nesedí každý večer u skleničky vína a nejsou z nich alkoholici. Psaní funguje trochu jako projekce vlastních návyků, takže je potřeba dávat pozor, aby to nepřekročilo rozumnou míru.“
Pokud jste někdy usedli k televizní obrazovce, je velmi pravděpodobné, že jste sledovali děj, který vyšel právě z jeho pera. René Decastelo se dlouhodobě podílí na tvorbě nejznámějších českých seriálů, a to nejen jako scénárista, ale i dramaturg či kreativní producent. V jeho filmografii najdeme populární denní seriály jako ZOO, Dobré zprávy nebo 1. MISE, stejně jako úspěšné projekty Slunečná, Krejzovi či Ohnivý kuře. Patří sem i nemocniční drama Modrý kód, před ním Doktoři z Počátků či legendární Ordinace v růžové zahradě. Jeho seriály denně sledují statisíce diváků a i proto je zajímavé nahlédnout pod pokličku autorova osobního života – protože někdy opravdu platí, že co má na stole on, objeví se nakonec i na talíři jeho hlavních hrdinů.