Veletrh SIAL Paris, který pořádá společnost Comexposium, je součástí sítě SIAL Network, největší světové sítě veletrhů zaměřených na potraviny a nápoje. Letos se zde sešlo 7 500 vystavovatelů ze 127 zemí na více než 270 000 m² výstavní plochy – což odpovídá 100 hypermarketům! Veletrh, který se konal v Parc des Expositions v Paris-Nord Villepinte, zaznamenal rekordní 8% nárůst návštěvnosti, čímž se opět vyrovnal číslům z doby před pandemií. Tento nadšený ohlas odráží naléhavou potřebu setkávání a spolupráce odborníků z oboru. Veletrh SIAL Paris je pro ně ideální příležitostí k výměně názorů, uzavírání smluv a navazování nových partnerství.

„Letošní ročník SIAL 2024 se nesl ve znamení výjimečné energie. Všichni jsme si užili opětovné setkání a právě tato jedinečná atmosféra dělá ze SIALu událost, na kterou nesmíte zapomenout! Výstava si upevnila pozici předního světového potravinářského veletrhu, a to díky výraznému nárůstu počtu vystavovatelů i návštěvníků,“ říká Audrey Ashworthová, ředitelka SIAL Paris. „Během pouhých pěti dnů jsme si uvědomili, že ve stále více digitalizovaném světě jsou lidský kontakt a spolupráce mezi začínajícími podniky a velkými společnostmi nezbytné.“

S více než 200 hostujícími zeměmi a účastí 110 oficiálních delegací hraje veletrh SIAL Paris, nad jehož jubilejním ročníkem převzal záštitu francouzský prezident, více než kdy jindy klíčovou roli v diskusích o budoucnosti potravin v celosvětovém měřítku. Uličkami veletrhu prošlo 50 velvyslanců, 16 členů parlamentu a 17 ministrů z Francie i ze zahraničí, což podtrhuje jeho význam pro rozvoj zemědělsko-potravinářského průmyslu.

Ministryně zemědělství, potravinové suverenity a lesnictví Annie Genevardová při zahájení veletrhu jménem francouzské vlády uvedla: „Veletrh SIAL v Paříži je nepřehlédnutelnou příležitostí zdůraznit významnou roli, kterou hraje náš zemědělsko-potravinářský průmysl v hodnotovém řetězci našich potravinářských odvětví a v průmyslové struktuře.“ Ministr hospodářství Antoine Armand a státní tajemník pro ochranu spotřebitele Laurence Garnier ocenili úlohu veletrhu SIAL jako odrazového můstku pro export zhruba 600 přítomných francouzských podniků.

Na oficiální večeři, která se konala v Elysejském paláci v pondělí 21. října, přivítal francouzský prezident 20 nejvlivnějších francouzských vystavovatelů veletrhu a významné mezinárodní hráče (generální ředitele skupin, dovozce atd.). Akce byla příležitostí k posílení partnerství mezi Francií a hlavními světovými trhy a odrážela strategický význam veletrhu SIAL v potravinářské diplomacii.

„Veletrh SIAL Paris 2024 byl živou, optimistickou a angažovanou přehlídkou. SIAL posiluje svou roli hybné síly transformace v potravinářském sektoru a vybízí všechny, aby se podíleli na uskutečnění změn pro společné zvládnutí hlavní výzvy zítřka: zdravě a udržitelně nasytit 10 miliard spotřebitelů. Letošní akce bohatá na obsah, konference a summity ukázala, do jaké míry jsou výzvy, kterým čelíme, zejména pokud jde o životní prostředí, zdrojem inspirace a obrovskou příležitostí pro potravinářský průmysl v krátkodobém, střednědobém i dlouhodobém horizontu,“ říká Nicolas Trentesaux, generální ředitel společnosti SIAL.

„Tento výjimečný ročník veletrhu SIAL v Paříži byl také dějištěm slavnostního večera s velkolepou show, která spojila komunity potravinářské planety s cílem oslavit 60 let nových poznatků o potravinách.“

Příval inovací pro budoucnost potravin

Po dobu pěti dnů byl Parc des Expositions de Paris-Nord Villepinte dějištěm tvůrčího rozmachu, vystavovatelé zde představili více než 400 000 výrobků. V centru pozornosti byly potravinářské inovace, které odrážejí trendy zítřka a splňují rostoucí očekávání spotřebitelů v oblasti zdraví, udržitelnosti a jednoduchosti.

V netrpělivě očekávané soutěži SIAL Innovation, která vyzdvihuje nejvíce inovativní koncepty výstavy, bylo oceněno několik společností za jejich nápadité produkty a řešení. Ocenění SIAL Innovation GOLD získala francouzská společnost Sabarot za směsi na zeleninové dorty. Tento inovativní výrobek splňuje několik klíčových očekávání: touhu „udělej si sám“, rostoucí zájem o potraviny rostlinného původu a potřebu jednoduchého složení, bez kontroverzních přísad. Na druhém stupni vítězů se umístila mauricijská společnost Aryze, která získala cenu Afrika za nápoj Boost it vyrobený z moringy, rostliny s mnoha výživovými a léčivými účinky. Tento výrobek ilustruje trend směřující k funkčním potravinám, které spotřebitelům přinášejí pohodu i potěšení. A konečně cenu SIAL Innovation BRONZE získala finská společnost King Konjac za svůj konjakový základ na sushi, přírodní, nízkokalorickou a bezlepkovou přísadu, která znovu propaguje konzumaci sushi a zároveň splňuje očekávání spotřebitelů dbajících na zdraví.

Tím však inovace nekončí. Start-up Village, skutečný inkubátor nápadů, letos získala nový rozměr a oproti předchozímu ročníku zdvojnásobila svou výstavní plochu. S více než 650 přítomnými začínajícími podniky, z toho přibližně stovkou ve vesničce, se stala tepajícím srdcem výstavy a symbolizuje rostoucí význam mladých společností při transformaci potravinářského odvětví. Tyto začínající podniky ztělesňují budoucnost potravinářského průmyslu a nabízejí konkrétní a udržitelná řešení výzev zítřka.

SIAL Paris s pomocí partnerů také zveřejnil studii o otevřených inovacích v potravinářském průmyslu, která upozorňuje na mnohé výzvy a výhody spojené s tímto přístupem spolupráce. Studie vyzdvihuje zásadní roli, kterou při urychlování inovací hrají mladé, aktivní struktury. Otevřené inovace zdůrazňují výhody větší spolupráce mezi zavedenými a začínajícími podniky ve stále konkurenčnějším prostředí.

Nové spotřebitelské trendy 

Cílem exkluzivní studie SIAL Insights, kterou veletrh vypracoval ve spolupráci se svými partnery, je analyzovat očekávání spotřebitelů a trendy v oblasti inovací potravin, stravování mimo domov a maloobchodu v celosvětovém měřítku. Prostřednictvím této studie se SIAL Paris dělí s odborníky o hlavní trendy pro rok 2024 a hodlá také zvýšit povědomí spotřebitelů z celého světa o nutnosti zapojit se do dění. Výsledky zdůrazňují klíčový význam jídla v našem životě a zmiňují se o třech hlavních pilířích, jimiž jsou: emoce (potěšení nade vše, hledání výrazných chutí), soudržnost (návrat družnosti po vynucené přestávce způsobené pandemií) a péče (náš vztah k jídlu, které má pečovat o nás, o druhé a o planetu).

U příležitosti 60. výročí SIAL Paris byl představen nový formát SIAL Summits, na němž zhruba padesátka renomovaných řečníků (podnikatelů, výzkumníků, antropologů atd.) diskutovala o čtyřech hlavních tématech: CSR, Deeptech & AI, dodavatelském řetězci a Africe (kontinent, který byl na letošním ročníku v centru pozornosti). Tyto diskuse se zabývaly hlavními proměnami, k nimž v tomto odvětví dochází, a upozornily na slibné iniciativy.

www.sialparis.com