Nový trend přepisuje statistická data! Podle studie publikované v roce 2019 Světovou zdravotnickou organizací (WHO) došlo v Evropě mezi lety 2010 a 2016 k poklesu průměrné spotřeby alkoholu, zejména mezi mladými lidmi. Prevalence tzv. silného epizodického pití se snížila o 11 %. Tento trend pokračuje i v dalších letech, kdy se stále více lidí rozhoduje pro střídmější konzumaci alkoholu nebo úplnou abstinenci.

Zajímavým fenoménem je nárůst popularity nápojů s nízkým nebo nulovým obsahem alkoholu. V deseti klíčových zemích, včetně USA, Velké Británie, Kanady a Austrálie se tento trend posiluje díky iniciativám jako „Suchej únor“ a zvýšenému povědomí o zdravotních rizicích spojených s konzumací alkoholu.

Nová vlna v regálech

S rostoucím zájmem o zdravý životní styl a uvědomělou konzumaci se mění i nabídka na trhu. Výrobci reagují na poptávku po nealkoholických a nízkoalkoholických nápojích, což vede k rozšíření sortimentu a zlepšení kvality těchto produktů. Například nealkoholická piva tvoří již 5 % britského pivního trhu a očekává se, že trh s nealkoholickým vínem dosáhne hodnoty 400 milionů liber.

Tento posun v preferencích je patrný i v České republice, kde se stále více lidí zajímá o nealkoholické alternativy tradičních nápojů. To vede k rozvoji nabídky nealkoholických koktejlů a dalších inovativních produktů v gastronomii.

Jedním z nejvýraznějších fenoménů, které tuto změnu ilustrují, jsou mocktaily – tedy nealkoholické koktejly, které už dávno nejsou jen sladkou směsí džusů, ale sofistikovaným zážitkem srovnatelným s jejich alkoholickými protějšky.

Střízlivá zábava

Dávno pryč jsou doby, kdy nealkoholický koktejl znamenal pouze pomerančový džus se sirupem a sodou. Moderní mocktaily jsou plnohodnotné drinky, které si berou inspiraci ze světa špičkové mixologie. Používají se v nich prémiové nealkoholické destiláty, vinné alternativy nebo čistě přírodní ingredience, jako je například fermentovaný čaj kombucha, březová míza či květinové esence.

Některé ikonické koktejly už mají své nealkoholické varianty – například „Nojito“ (verze Mojita bez rumu), nealkoholická Margarita nebo Virgin Negroni, kde se nahrazuje gin a vermut čistými bylinnými extrakty. V prestižních barech ale vznikají i unikátní autorské mocktaily, které mají stejně propracovaný chuťový profil jako klasické drinky.

Například bar Paradiso v Barceloně, který je zároveň držitelem titulu nejlepší bar světa nabízí nealkoholický koktejl inspirovaný Mléčnou dráhou – obsahuje kokosovou vodu, fermentovanou březovou šťávu a infuzi z modrého čaje, která mění barvu v závislosti na pH. Výsledkem je vizuálně i chuťově fascinující zážitek.

Budoucnost barové kultury

„Mladší generace bývala vždy ta, která ve většině zaplnila diskotéky a music bary. Nyní je ale vidět, že její styl života je jiný. S tím souvisí i to, že raději sáhnou po nealku. Trend nealkoholických koktejlů tak bude jen sílit,“ vyjádřil se spolumajitel karlínského baru Liquid Office David Andrle pro Seznam zprávy.

Podle Andrleho tvoří dnes mocktaily v nabídce jeho baru už významnou část menu – a co je důležité, lidé si je objednávají nejen jako „náhradu“, ale jako rovnocennou alternativu k alkoholickým koktejlům.

Podobný trend potvrzuje i Tomáš Melzer, český master mixolog, který se specializuje na inovativní přístupy k nealkoholickým drinkům. „V posledních dvou letech sledujeme obrovský nárůst poptávky po nealkoholických variantách. Už to není jen o řidičích nebo těhotných ženách, ale o lidech, kteří chtějí zažít něco nového. Díky moderním technologiím extrakce chutí umíme dnes pracovat s ingrediencemi tak, že ani netřeba alkoholu k vytvoření komplexního, vrstevnatého koktejlu,“ podotkl pro Forbes.

Mocktaily jako standard

Nealkoholické koktejly už dnes nejsou jen sezónní módní vlna, ale pevná součást nabídky špičkových barů po celém světě. Jak ukazují čísla i zkušenosti barmanů, preference zákazníků se mění – lidé hledají kvalitní zážitky, ale nemusí být nutně spojeny s alkoholem. A to je revoluce, která mění celý koktejlový svět.