„Chceme inspirovat ostatní k odpovědnějšímu a ohleduplnějšímu přístupu. Věříme, že péče a zájem o okolí, kde podnikáme, a hledání udržitelnějších řešení jsou správnou cestou,“ uvedla Pavlousková. Přímo v prodejnách si podle ní zákazníci budou moci koupit už naporcovaného kapra, do nabídky ho řetězec zařadí dva týdny před Štědrým dnem.
Loni poprvé prodej kaprů z kádí před svými obchody nepovolil řetězec Billa, letos v tom bude pokračovat. U Lidlu si zákazníci kapra z kádě nebudou moci koupit třetím rokem. I tyto řetězce odůvodňují své rozhodnutí snahou o odpovědnější podnikání a nabízejí naporcovaného baleného kapra.
Naopak před ostatními velkými obchodními řetězci kádě s kapry budou. „Jedná se o jednu z českých tradic, na kterou jsou zákazníci zvyklí,“ uvedl mluvčí Penny Marketu Tomáš Kubík. Prodej kaprů z kádí začíná pár dní před Vánoci, například u Kauflandu letos 17. prosince a u hypermarketů Globus o den později.
Proti prodeji živých kaprů bojuje například organizace Compassion in World Farming. Problémem je podle ní mimo jiné to, že kádě jsou často přeplněné, a ryby tak nemají dostatek prostoru. Kapři ale trpí i při přepravě do kádí nebo následně do domácností. V igelitové tašce a ve vaně mají totiž málo kyslíku, neodborné omráčení jim pak způsobuje velkou bolest. Organizaci se nelíbí ani případné vypuštění ryby zpět do vody, jelikož je ryba podle ní vyčerpaná a dlouho nepřežije.