Čokoláda vznikla v roce 2021 jako součást řady inovativních pochoutek. Za její recepturou stojí britsko-egyptská podnikatelka Sarah Hamouda, zakladatelka značky Fix Dessert Chocolatier, která ji vytvořila se záměrem poukázat na arabskou tradici, dezert kanafeh​. A nutno uznat, že právě tato inspirace přepsala dosavadní čokoládová pravidla. Základem je totiž unikátní kombinace jemné mléčné čokolády a pistáciové náplně, poněkud překvapivě obsahuje čokoláda ale i pastu tahini a křupavé těsto kunafa. Co řeknete po prvním ochutnání? Minimálně to, že jste takovou ještě nikdy neochutnali. Dubajská čokoláda je zcela odlišná od čokolád, na které je evropský trh zvyklý.

Jedno video

V roce 2023 se dubajská čokoláda stala virálním hitem díky videu influencerky Marie Vehera, které na TikToku získalo přes 70 milionů zhlédnutí. Od té doby její popularita explodovala. Luxusní cukrovinka si získala pozornost nejen v Dubaji, ale také v Evropě. První prototypy čokolády se začaly prodávat v Německu, kde se dostala do limitované edice Lindt. Limitované edice byly v Německu téměř beznadějně vyprodané, na ty první, které se dostaly do luxusních butiků, byla vypsána i čekací listina. Na zbylé kusy lidé dokonce čekali před obchody už od rozbřesku, dostalo se jen na ty, co stáli v předních liniích.

Arabské novinky

Nově je dubajská čokoláda dostupná i pro české zákazníky. Bez davového šílenství. Ďokoládu je totiž možné zakoupit prostřednictvím internetového obchodu Rohlik.cz. O její distribuci se stará evropská společnost New Delespine. „Dubajská čokoláda se okamžitě stala symbolem luxusu ve světě sladkých delikates. A důkazem její jedinečnosti je obrovský zájem, který budí na sociálních sítích. Čeští zákazníci však dosud prakticky neměli možnost si tuto pochoutku v našem regionu dopřát. Přitom je to například dokonalý vánoční dárek,“ okomentoval vstup na český trh spolumajitel společnosti New Delespine Riccardo Pastore.

Společnost nadále uvedla, že již nyní připravuje rozšíření sortimentu pod vlastní značkou Deliorj, která nabídne širší škálu produktů inspirovaných Blízkým východem. „Plánujeme přinést více variant dubajské čokolády a také další prémiové produkty, jako jsou exkluzivní pralinky. Chceme vytvořit značku, která spojuje nejnovější trendy se špičkovou kvalitou,“ vysvětlil také Riccardo Pastore.

Sladká investice

Dubajská čokoláda získala výsostní postavení i na trhu investic. Ačkoli se ceny v maloobchodech pohybují od několika desítek do stovek eur za tabulku v závislosti na edici a prodejním místě, některé exempláře z prvních sérií, jako například limitované edice prodávané ve Švýcarsku a Německu, již dosáhly na sekundárním trhu a v aukcích násobně vyšší hodnoty – podle zpráv až tisíc eur za kus​. Zákazníci mohou očekávat růst hodnoty zejména u neotevřených balení z limitovaných sérií, která jsou doprovázena certifikátem pravosti. Lze také očekávat, že s rostoucím zájmem o unikátní gastronomické produkty je pravděpodobné, že aukční síně se na tento segment zaměří a vytvoří prostor pro další nárůst cen.

Ta pravá…

Ani dubajská čokoláda se nevyhnula napodobování. Po virálním úspěchu originálu od značky Fix Dessert Chocolatier začaly vznikat variace od jiných výrobců, kteří se snaží přiblížit složení i vzhledu ikonické pochoutky. Napodobování zahrnuje různé interpretace základních ingrediencí, jako je pistáciový krém, sezamová pasta tahini a křupavé těsto kataifi. Na sociálních sítích koluje dokonce mnoho domácích receptů, které umožňují vytvořit vlastní verzi čokolády, často s dostupnějšími ingrediencemi​.