Z průzkumu vyplývá, že část Čechů dává přednost jiným druhům ryb než kaprovi. Oblíbenými variantami jsou losos a pstruh, které plánuje zařadit na menu 23 procent respondentů. Na každém pátém stole pak nebude chybět vinná klobása, a rybí polévku chystá téměř čtvrtina oslovených. Tři procenta domácností se rozhodnou vyzkoušet vánoční recepty ze zahraničí, zatímco šest procent respondentů připraví netradiční pokrmy.

Očima obchodníků

Řetězec Albert uvádí, že na českých stolech stále dominují ryby, především losos a kapr. Mluvčí Globusu Aneta Turnovská však upozorňuje, že zákazníci čím dál více vyhledávají lososa obecného. On-line supermarket Košík eviduje vzestup poptávky po uzených rybách, pstruzích a candátech, přičemž zájemci oceňují jejich výživové hodnoty a snadnou přípravu.

Naopak Lidl potvrzuje stálý zájem o kuřecí řízky, vinné klobásy a ryby. Letos spolu s dalšími řetězci, jako jsou Tesco a Billa, neumožní prodej kaprů z kádí, ale nabízí zpracované rybí maso.

Bramborový salát jinak

Nepostradatelnou součástí vánočního menu zůstává bramborový salát, který podle průzkumu připraví devět z deseti Čechů. Část z nich se však snaží tradiční pokrmy odlehčit – například nahrazením majonézy jogurtem, což plánuje 13 procent respondentů. Přibližně pětina dotázaných sáhne po předpřipravených pokrmech, což reflektuje rostoucí zájem o pohodlnější přípravu štědrovečerní tabule.

Novinka roku

Průzkum Penny ukazuje, že 80 procent Čechů připravuje vánoční menu doma, zatímco zbývajících 20 procent volí předpřipravená jídla. „Stále více lidí si uvědomuje, že čas strávený v kuchyni lze lépe využít k přípravě na Štědrý večer nebo k trávení chvil s rodinou,“ uvedl mluvčí Penny Tomáš Kubík.

On-line supermarket Rohlík očekává letos meziroční nárůst poptávky po předpřipravených vánočních pokrmech až o 20 procent. Tento trend potvrzuje, že české domácnosti sice tradice respektují, ale stále častěji volí moderní, časově úsporná řešení.