I řetězce rychlého občerstvení, jako je McDonald’s, zareagovaly na někdejší poptávku a začaly experimentovat s plant-based variantami svých populárních jídel. Mezi nimi byl i burger McPlant, který se začal testovat v několika městech. Bohužel, nedávná zpráva naznačuje, že McDonald’s se rozhodl ukončit prodej této varianty – a rovnou v celých Spojených státech.

Spletli jsme se

I prezident amerického fastfoodového giganta Joe Erlinger musel otevřeně přiznat, že pokusy o popularizaci v testovacích lokalitách, jako jsou Dallas-Fort Worth a San Francisco, nebyly úspěšné. Zatímco na začátku existovaly slibné výsledky, prodeje rychle klesly. Některé restaurace hlásily prodeje pouhých 20 burgerů denně, což vedlo jen k plýtvání, protože se potraviny rychleji zkazily, než si našly zákazníka. Podle Erlingera si americký zákazník vegetarián spíš vybere z nabídky salátů anebo sladkého.

Vyřazení z nabídky má ale i další podtext. Jak známo, McDonald’s se již dlouho potýká s otázkami udržitelnosti, včetně zajištění kvalitních surovin a snižování uhlíkové stopy. Implementace rostlinných produktů však navyšuje nejen investice do nových dodavatelů, ale také změny v dodavatelském řetězci, což se odráží na provozních nákladech. Lze jednoduše odhadnout, že s podobnou výzvou se potýkají i fast foody jinde ve světě, je tedy dost možné, že brzy vymizí veggie náhražky i z českých provozoven.

Nejde jen o „mekáč“

Zrušení burgeru McPlant není pouze otázkou McDonald’s. Od plant-based potravin ustupují i restaurace. Řada z nich změnila svoje strategie a začala nabízet maso – prý aby se přizpůsobily poptávce. Jako vzpomínku pak v menu ponechaly úzký výběr vegetariánských jídel, což ostatně není těžké objevit i v podnikách, které nikdy plant-based maso nenabízely.

A McDonald’s? Po vyřazení náhražek svoje síly raději investoval do rozvoje nabídky pro masožrouty a svou strategií jasně dává najevo, že by si restaurace měly dobře promyslet, zda se jim vůbec „hrátky s nemasem“ vyplatí.