Počet podniků oceněných Hvězdou sládků se dlouhodobě zvyšuje, pro rok 2025 získalo titul 892 provozoven, což je o téměř 7 % více než loni. Meziročně přitom dokázalo svoji pozici obhájit 78 % podniků a 22 % se v hodnocení objevuje nově. Jak tento trend hodnotíte?
Jsme moc rádi, že více než tři čtvrtiny hospod, které hodnotíme, dokážou vysokou kvalitu držet dlouhodobě a vybojují si ocenění opakovaně. To je důkaz, že se jim důraz na péči o pivo vyplácí. Z našich dat totiž vyplývá, že pivař spokojený s kvalitou piva si při jedné návštěvě dá v průměru o jedno malé pivo navíc. A to se pak odráží i v prosperitě podniků.
Platí podle vás přímá úměra: čím vyšší výtoč, tím lepší kvalita piva?

Kvalita piva nesouvisí nutně s velikostí podniku nebo celkovou výtočí. To podtrhuje i fakt, že pouze 44 % držitelů letošní Hvězdy sládků čepuje pivo z tanku, a tedy odebírá pivo ve velkých objemech. Zatímco většina, 56 % oceněných, nabízí svým hostům sudové pivo.

Letošní výsledky Hvězdy sládků také ukazují, že podniky, kde umí pečovat o pivo, najdou lidé i v menších městech nebo na vesnicích.
To je pravda. Zatímco v roce 2019 bylo téměř 40 % držitelů Hvězdy sládků z Prahy, letos je to jen 29 % (260 oceněných podniků). Naopak nejrychleji v poslední době přibývají hospody se špičkovou péčí o pivo v sídlech s 3 až 5 tisíci obyvateli, letos tvoří 4 % (38). V obcích do 3 tisíc obyvatel je 7 % oceněných (59), 18 % jich je v obcích od 5 do 20 tisíc obyvatel (164), ve městech mezi 20 a 50 tisíci obyvateli je 14 % hvězdných hospod (126) a ve velkých městech s více než 50 tisíci obyvateli a v krajských metropolích je jich 28 % (245).
Co všechno hodnotíte, než podniku takovou hvězdu můžete udělit?

Samotnému udělení Hvězdy sládků předchází komplexní hodnocení podniku. Obchodní sládci Prazdroje se při něm soustředí na technické parametry, jako je správné skladování piva, správné používání tlačných plynů, pravidelnost a kvalita sanitace pivních cest, čistota výčepní techniky a mytí pivního skla. Hodnotí se také správné čepování během celého dne.
Výčepní se tedy musí neustále zdokonalovat…
Jistě. Každoročně proškolíme personál asi 5000 restaurací a hospod, což představuje zhruba 12 000 lidí. Za dobu fungování našeho týmu obchodních sládků to je už kolem 100 tisíc lidí, kteří tak zlepšili své dovednosti.
Změnil se nějak pohled hostů na kvalitu piva?

Určitě, dnes si velmi často pečlivě vybírají, kam na pivo půjdou a volí podniky, kde mají jistotu, že dostanou správně ošetřené pivo. Proto hospodští vědí, že školení a správná péče o pivo má smysl.