Z původní potřeby ušetřit čas na cestě se stal životní styl. Drive-thru přepážky se během několika dekád proměnily z monotónních okének do světa rozmanitosti. Dnes si přes drive-thru můžete koupit vše od řemeslné zmrzliny, tacos z bio masa, vietnamské bagety až po kávu z výběrových plantáží. V USA existují i drive-thru pekárny, kde vám čerstvé croissanty zapečou ještě dřív, než si stihnete domyslet, že máte hlad. Ve Finsku se můžete stavit autem na losí klobásu, v Japonsku zas dostanete miso polévku v kelímku jako u nás cappuccino. A v Kalifornii? Tam existují dokonce i drive-thru vinařství.
Historicky však první drive-in koncepty vznikly už ve 30. letech minulého století. V texaském Dallasu otevřela v roce 1931 firma Pig Stand první restauraci, kde zákazník nemusel vystupovat z auta. Tato inovace, zpočátku považovaná za bizarní novotu, našla v automobilově posedlém světě silnou oporu. Po druhé světové válce, kdy došlo k masivnímu rozvoji předměstí, se drive-thru stalo součástí suburbanizačního ideálu – spolu s myčkami aut, motely a obchodními centry.
Dnes se ale koncept posouvá jiným směrem. S rozmachem food trucků, bister a řemeslných výrobků se i drive-thru kultivuje. Přibývá drive-thru pekařství, kaváren a cukráren, které nabízejí stejně poctivý produkt jako podniky s interiérem. Ve Francii si přes okénko koupíte teplý quiche, v Koreji dostanete mochi dezert v krabičce s chladicím gelem. A v Německu existuje dokonce drive-thru uzenářství.
Drive-thru není už dávno synonymem pro levné a nezdravé. Třeba kalifornský podnik Amy’s Drive Thru nabízí výhradně vegetariánské a veganské jídlo připravené z bio surovin, a přesto má fronty až k silnici. Trend je jasný: zákazníci chtějí komfort, ale ne na úkor kvality. A provozovatelé reagují – často velmi kreativně. V Kanadě tak můžete projet kolem drive-thru květinářství, v Británii se objevují drive-thru farmářské trhy a v Austrálii? Tam je hitem drive-thru sýrárna.
To vše dokládá, že drive-thru se z banálního výdejního okénka stal kulturním fenoménem, který reflektuje proměny našeho životního stylu. Ve světě, kde čas je luxusem, se drive-thru proměnilo v zrcadlo chutí, zvyků a místních kultur. A právě proto má svůj den. Protože jídlo za jízdy už není jen fastfood – může to být i výjimečný gastronomický zážitek.