Odborníci navíc tvrdí, že nejčastěji sáhnete, což je přirozeným lidským pudem, po věci, kterou vidíte. Najednou cítíte potřebu ji mít. I proto chtějí firmy a značky, které zásobují supermarkety, mít své zboží umístěné tak, aby nezapadlo, tedy v zorném poli kupujícího. Ten se chová nevědomě. I když chce původně pořídit něco jiného, nakonec se očima rozhoduje, téměř v 80 % objemu nákupu, vizualizací. Tím, co vidí na místě. Neuromarketingu se věnuje mnoho výzkumů a pomáhá prodejcům i výrobcům násobit zisky. Vám lehčit, abyste se nemuseli nosit s tak těžkou peněženkou.
Kormě toho jste si jistě všimli, že v obchodech často vnímáte uspořádání produktů jako chaotické. Jenže i to má smysl. Bloudění mezi regály vás nutí vracet se tam a zpět, při tom si možná všimnete kečupu, který vám doma chybí, těstovin, na které by mohl mít benjamínek rodiny chuť. Takto tedy chodíte po obchodě, hledáte houbičky na nádobí – a najednou zjistíte, že košík máte plný tak, že původně požadovaný sortiment se vám do něj nevejde.
Stejnou strategií je také to, že prodejci občas mění strategii jednotlivých oddělení. V červnu jste mohli najít pečivo v první uličce vlevo, hned za vstupem do obchodu, v srpnu už ho najdete v poslední uličce vpravo od vchodu. Proč tomu tak je? Jakmile zákazníci začnou vykazovat nákupní stereotypy, nerostou zisky, je zřejmé, že přesně vědí, kde a co v obchodě najdou a nic je nenutí poodstoupit stranou, najít a projít jinou nákupní uličku.
Buďte imunní
Sledujte pečlivě nabídku v daném segmentu, nekupujte to, co máte přímo před očima. Nakupovat nikdy nechoďte hladoví, vezmete toho víc, než když obchodem procházíte s plným žaludkem.
Ranní nákupy se vám vymknou z ruky i proto, že celým obchodem se line vůně čerstvě napečeného pečiva. To ve vás evokuje vzpomínky na dětství, takže zpomalíte, více nakupujete.
Večerní nákupy mohou být spojené s akčními slevami, které vás ve finále nutí nakupovat víc, než byste chtěli. Jenže co s levnými rajčaty, které ale nepotřebujete, že? Nakonec je po týdnu vyhodíte – což není dobré pro vaši peněženku.
Jdete pro pečivo? Pak vám stačí ten nejmenší nikoliv největší košík. Psychologové varují před tím, že gen sběračů stále žije, takže se vám rozhodně nebude chtít odcházet s prázdnou. Naplníte jej zbytečnostmi, které nepotřebujete, jen vás budou stát peníze navíc.
Zdroj: Autorský text, Food and Wine, Unravel Research