Návrh ministra životního prostředí Petra Hladíka zavést recyklační poplatek za tištěné letáky by mohl způsobit výrazné zdražení zboží a služeb. Zvýšené náklady, které by obchodníci museli nést, by se pravděpodobně promítly do cen, což by nejvíce postihlo ekonomicky slabší skupiny, především seniory. Tomáš Prouza varuje, že tento krok by vedl nejen ke zbytečnému nárůstu byrokracie, ale také ke zvýšení nákladů firem, právě v době, kdy by se vláda měla soustředit na podporu obyvatel a podnikatelů.
Ministerstvo životního prostředí zároveň plánuje regulovat distribuci reklamních letáků, což tradičně spadá do kompetencí ministerstva průmyslu a obchodu. Svaz obchodu a cestovního ruchu spolu s Asociací českého tradičního obchodu proto vyzývají k jednání, aby se předešlo zbytečným zásahům do trhu. „MŽP zde výrazně překračuje své kompetence, neboť regulace reklamy spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu. Stát nemůže firmám diktovat, jak a komu mají doručovat své reklamní materiály,“ upozorňuje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Ministr Hladík také navrhuje, aby tištěné letáky byly doručovány jen těm, kteří o ně mají skutečný zájem, což by ovšem znamenalo výrazný nárůst nákladů na distribuci. Zatímco dnes doručení jednoho letáku stojí přibližně 50 haléřů, cílené doručování by mohlo vyjít až na 10 korun za kus. „To je nárůst o 2000 %. Ministr Hladík uvádí jako příklad lepší cílení na seniory. Pokud by letáky měly chodit seniorům přímo na adresu, pravděpodobně by si je museli předplácet, podobně jako jiné tiskoviny,“ vysvětluje Pavel Březina, předseda představenstva Asociace českého tradičního obchodu.
Tento přístup by tedy nejen snížil počet příjemců letáků, ale zároveň by přidal další finanční zátěž seniorům. Hladíkův návrh také přehlíží efektivní způsob, jakým obchodníci dnes letáky distribuují, s ohledem na hustotu osídlení a blízkost obchodů. Přechod na cílené doručování by znamenal výrazně vyšší náklady, což by vedlo k dalšímu zdražení a zatížení spotřebitelů.