Nejstarší dochované recepty na jemné, sladké pečivo pocházejí z Persie kolem roku 670, kdy se v oblasti poprvé rozšířil cukr. Archeologické a historické prameny, například kuchařské rukopisy z období abbásovského chalífátu ukazují, že tehdejší pekaři používali malé „testovací kousky těsta“, aby ověřili teplotu pece. A protože tato malá těsta chutnala překvapivě dobře, začala se péct cíleně.
V Evropě získala sušenka nový význam ve středověku, kdy se sladké pečivo stávalo doménou klášterů a hanzovních měst. Cukr byl extrémně drahý, takže sušenky byly luxusem a pekařské cechy je dovolovaly vyrábět jen při zvláštních příležitostech. Některé kláštery ve 13. a 14. století skutečně pekly kořeněné sušenky – například předchůdce dnešních speculatií – nikoli ale jako formu náboženského rituálu, nýbrž jako sváteční dar a prestižní produkt. Tyto informace jsou doloženy například v historickém výzkumu evropského cukrářství (The Oxford Companion to Sugar and Sweets, Oxford University Press, 2015) a v dokumentech nizozemských městských a klášterních archivů, které analyzuje University of Groningen v rámci projektu o raně novověkém cukrářství.
Myšlenka, že „sušenky byly původně jen pro věřící v kostele“, se občas objevuje v populárních textech, ale neodpovídá ověřeným faktům. Pravdivé je pouze to, že kláštery hrály významnou roli v šíření sladkého pečiva v Evropě, protože byly jedním z mála míst, kde si mohli dovolit drahé suroviny.
Do dnešní podoby se cookies proměnily až o mnoho staletí později. Teprve s průmyslovou revolucí 19. století se otevřela cesta k levné produkci sušenek, které se daly balit, skladovat a posílat na dálku. To byl okamžik, kdy se z nich stal globální fenomén. První velké značky jako Huntley & Palmers nebo později Nabisco přesně pochopily, jakou sílu má sladká, trvanlivá drobnost. Historické prameny o rozvoji britského a amerického sušenkového průmyslu shrnuje například The Oxford Companion to American Food and Drink, stejně jako archivní materiály společnosti Nabisco uložené ve Smithsonian Institution.
Oreo legenda
A když v roce 1912 uvedlo Nabisco legendární Oreo, byl trh navždy změněn. Výrobní uvedení roku 1912 je doloženo přímo ve firemním archivu Nabisco uloženém v Library of Congress.
Den sušenek se v USA začal slavit v 80. letech a brzy se rozšířil i do dalších zemí. O jeho moderní popularizaci informují americké noviny z přelomu 70. a 80. let, například Los Angeles Times a později také Chicago Tribune.
V době sociálních sítí se stal ideální záminkou k tomu, aby lidé sdíleli domácí recepty, nostalgické vzpomínky i bizarní příchutě – od sušenek s matchou až po ty s černým uhlím. V muzeu v americkém Plymouthu je dokonce vystavena sušenka z roku 1780, která doprovázela námořníky během plaveb. Přežila více než dvě stě let jen proto, že byla dokonale suchá – a tedy dokonale nejedlá.
