Michelinská šéfkuchařka Alice Ostan rozvířila gastronomický svět neobvyklým experimentem. Ve spolupráci s londýnskou značkou KatKin, která vyrábí čerstvé krmivo pro kočky, připravila burger, jenž by měl být primárně určený mazlíčkům. Jenže se ukázalo, že chuťově obstál i mezi lidmi. Ti, kteří měli možnost pokrm vyzkoušet, nevěřili vlastním smyslům. Někteří dokonce tvrdili, že chutná lépe než burger z běžné restaurace.

Základní rozdíl mezi tímto a klasickým fastfoodovým burgerem tkví v kvalitě surovin. KatKin se od počátku profiluje jako výrobce, který používá výhradně maso v takzvané human-grade kvalitě, tedy vhodné i pro lidskou spotřebu. Jídlo je denně čerstvě připravováno v britském Suffolku a neobsahuje žádné levné náhražky, které bývají běžnou součástí komerčního krmiva. New York Post upozorňuje, že právě díky tomu se lidé nemusí obávat ho ochutnat.

 

Samotný burger má základ v karbanátku obaleném v panko strouhance, který je doplněn o sofistikované vrstvy. Ostan zvolila krém z ricotty, parmezánu a citronu, přidala domácí bacon jam, křupavý salát, sušená rajčata, plátky okurky a celé to završila pikantním medem. Vše je vloženo do křupavé ciabatty, která dodává pokrmu na eleganci. Výsledkem je kombinace chutí, kterou by leckterý host očekával spíše v luxusní restauraci než v rámci kampaně na krmivo pro kočky.

Ohlas mezi lidmi byl ohromující. Někteří dobrovolníci, kteří se zúčastnili degustace, přiznali, že měli zpočátku velké obavy. Spojení „kočičí krmivo“ v nich vyvolávalo spíše odpor než chuť. Když ale burger ochutnali, jejich postoj se okamžitě změnil. „Byl naprosto lahodný,“ zaznělo opakovaně. Někteří lidé po ochutnání přiznali, že by je vůbec nenapadlo, že jde o burger z kočičího krmiva. Podle nich chutnal jako úplně běžné maso. Jeden z účastníků dodal, že kvalita se nijak nelišila od toho, co si kupuje doma v supermarketu.

Celá akce ale nebyla jen o tom, aby pobavila nebo šokovala. KatKin tím chtěl upozornit na rozdíl mezi tím, co zvířata často dostávají, a tím, co by vlastně měla mít. Zakladatelé značky opakují, že kočky si zaslouží stejně dobré maso, jaké si dávají jejich majitelé. Server London Daily News připomněl, že 95 procent zákazníků po přechodu na čerstvé krmivo zaznamenalo u svých koček výrazné změny – lesklejší srst, lepší trávení i více energie.

 

Celý příběh ale vyvolává i otázku, kde vlastně leží hranice mezi jídlem pro lidi a jídlem pro zvířata. V tomhle případě byla prakticky smazaná, protože suroviny byly stejné. Projekt měl být provokativní a přesně to se podařilo. Ukázal, že to, co většina lidí označí jako „obyčejné krmivo“, může chutnat stejně dobře jako pokrmy v restauraci. Zda se burger někdy objeví i na oficiálních menu, zůstává zatím nejasné, ale zájem naznačuje, že z jednorázového experimentu by klidně mohl vzniknout nový trend.