Jak vysvětluje Francesca Della Pennová pro Euronews : „Kulinářský svět se mění rychleji, než se stihne otáčet miska s polévkou s mikrovlnné troubě. AI vám našeptává, co by bylo dobré konzumovat, s ohledem na množství zdravých látek, dokáže doporučovat velikost porcí. A k tomu na sociálních sítích sledujete dokonale nafocená jídla… Kdo by ještě jedl polotovary? Technologie mají vliv na to, co jíme, takže milovníci jídla vaří stále častěji a raději, než tomu bylo ještě před pěti lety.“
Sociální sítě vás osloví záběry, AI o vás ví, jaké recepty vyhledáváte, jaké příspěvky vás zajímají, takže algoritmy přihazují další a další varianty téhož. Nejoblíbenější jsou podle statistik fotografie a příprava burgerů, sladkostí a těstovin. Máte také takové příspěvky na své zdi a ve svých příbězích? Pokud ano, je zřejmé, že jste pod drobnohledem AI, která vaše preference, samozřejmě anonymně (prozatím) šíří dál.
Sociální média jako vůdce pro vaše chutě
Nelze tajit, že sociální sítě jsou hnacím motorem pro trendy v oblasti konzumace jídel. Od našlehané smetany do kávy po fenomén houbového chleba, sledování virálních kuchařů, to vše ovlivňuje, jak přemýšlíte o jídle. Jak vysvětluje odbornice, je dokonce prokázáno, že pro 75 % Mileniálů je důležitá fotogeničnost objednaného jídla, teprve pak se zamýšlí nad jeho chutí. 35 % Gen Z je přesvědčeno, že sociální média přímo ovlivňují to, co nakupují a konzumují.
Může být zajímavé virální trendy zkoušet, zdravé je jim nepodléhat. Jak dodává odbornice, sociální sítě nefungují jen jako nástroj pro objevování receptů, tedy jako virtuální kuchařská kniha, jsou mohutným propojovačem lidí. Odráží kulinářské zážitky, kdy se sociální svět protíná v jistém okamžiku s fyzičnem. Způsoby, o kterých se lidstvu před pár lety nesnilo. Jak odbornice dodává, akcelerátorem této funkčnosti mohla být covidová izolace, která vedla k tomu, že lidé, kteří se sítěmi do té doby nepracovali, začali plně využívat funkčnosti a sdíleli to, co mají na stole – za zavřenými dveřmi.
Trend, který definuje nadcházející roky je jasný – pop up večeře, potravinářské festivaly. Osobní akce, které propojují lidi. Tedy nejrůznější setkání, záběry z nich. Inovativní koncepty stolování sdílené na jediné oblíbené platformě jsou tím, co lidé vyhledávají stále častěji. S ohledem na tempo sdílení informací lidé častěji cestují – za jídlem, restaurací, kuchařem. Gen Z má důležitý vhled na potraviny, tím je udržitelnost. I proto, že jsou fotografie a videa s udržitelnými potravinami a pod správnými hashtagy stále častěji sdílené, neomezují se na vegany a inspirují ke zdravému stylu života, jsou aspekty zdravého stravování tím, co ovlivňuje všechny. I masožravce.
Nezapomínejme na up cyklaci potravin, waste zero stravu. V neposlední řadě odbornice zmiňuje vzrůstající zájem o funkční potraviny. Tedy takové, které umí víc než zasytit. Kurkuma latté, kombucha, kimchi…
Nápoje s přidanou hodnotou jsou jen příkladem tohoto stylu stravování. A nabízí odpočinek, antistresovou alternativu běžných drinků. Propojení stylu, účelnosti potravin, využívání tradic i technologického výzkumu vede k tomu, že si můžeme jídlo užívat velmi zajímavými způsoby. Dobrou chuť.