Mezi nejoblíbenější pizzy v České republice patří Šunková, Quattro Formaggi, Šunková se žampiony a Hawaii. Salámová pizza Pepperoni je například až na sedmém místě – Češi navíc mají tendenci měnit své preference složení pizzy podle ročního období.
„V létě evidujeme častější nákupy pizzy s čerstvými ingrediencemi, které jsou tou dobou dostupnější a jsou využívané pro lehčí varianty „letních“ pizz. Připravují se pizzy s čerstvými rajčaty, rukolou, bazalkou a dalšími letními surovinami. Zaznamenáváme také nárůst prodejů šunkové pizzy s kukuřicí, ta je v létě také nejpopulárnější z celého roku,“ říká Adam Růžička, CEO společnosti Objednáme, která restauracím poskytuje komplexní digitální objednávkový systém.
Díky datům ze zařízení pro skladové hospodářství od Objednáme lze analyzovat i četnost nákupů, množství a typy surovin. Je patrné, že nejvíce se doplňují zásoby tradičních ingrediencí, jako jsou sugo, mozzarella a eidam, šunka, salámy či žampiony. Jsou to ale i již zmiňovaná rukola, prosciutto, parmazán a další sýry, olivy a čerstvé bylinky. Rostoucí trend vegetariánství a veganství také přispěl ke zvýšení zájmu o vegetariánské a veganské pizzy, takže došlo k nárůstu nákupů alternativních sýrů a dalších bezmasých ingrediencí.
Hlavně ty uzeniny…
„Naopak v zimě, kdy zákazníci hledají vydatnější a teplejší jídla, jsou oblíbenější pizzy s hutnějšími ingrediencemi jako jsou klobásy, slanina, houby, vejce nebo náš český Hermelín,“ vypočítává nakupované potraviny Adam Růžička a dodává, že na druhé straně existují přísady, které Češi na své pizze tolik nevyhledávají a které se ani tolik v restauracích neobjednávají. Těmi jsou například beraní rohy, zelené olivy kapie nebo tuňák.
Objednávání nápojů k jídlu je v české kultuře velmi běžné, takže většina Čechů si k jídlu v restauraci objednává nápoj. Jak často je ale nápoj součástí dovozu jídel? „Podle našich dat jsou nápoje součástí asi jen třetiny objednávek přes rozvoz, rozhodně nejsou tak časté jako při návštěvě restaurace. Při objednávání jídla domů či do práce mají zákazníci většinou k dispozici vlastní nápoje,“ dodává Adam Růžička, který díky aplikacím, jež jsou každá originálem, poskytují provozovatelům restaurací kompletní přehled o surovinách pomocí chytrého skladu.