Není to špatně natočené pivo, je to „mlíko“. Tento styl čepování, který vypadá jako chyba výčepního, se stává fenoménem mezi americkými pivovary. The New York Times si povšiml, že stále více podniků za Atlantikem začíná přejímat českou pivní kulturu a s ní i tradiční způsoby servírování ležáku.

Pěnivý fenomén v amerických barech

Představte si, že si objednáte pivo a dostanete sklenici naplněnou pouze pěnou. V Brooklynu, v podniku Niteglow Beer Company, je to realita. Místo toho, aby hosté dostali zlatavý mok s klasickou pěnou na vrchu, dostávají nápoj, který vypadá jako pivní omyl. Ale omyl to není. Tmavý ležák, který zde servírují, je inspirován českou tradicí čepování, kde není pěna považována za nepřítele, ale naopak za nedílnou součást zážitku. „Dodává to pivu jinou vrstvu textury, na kterou většina Američanů není zvyklá,“ vysvětluje majitel podniku Jonathan Ifergan.

Americká posedlost hladkým pivem se mění

Ve Spojených státech platí, že čím méně pěny, tím lépe. Američané byli dlouhá desetiletí zvyklí na piva, která se čepují do poslední kapky bez zbytečné „bariéry“. Přesto stále více pivovarů objevuje kouzlo české výčepní techniky a začíná investovat do speciálních výčepních kohoutů, které umožňují čepovat pivo přesně tak, jak to dělají v českých hospodách. Výsledkem je rostoucí počet podniků, kde si můžete objednat nejen tradiční hladinku, ale i „šnyt“ či „mlíko“. Tento styl si oblíbili například v Notch Brewing v Massachusetts nebo v Little Lager v St. Louis.

„Spousta lidí hledá způsoby, jak se odlišit,“ říká Eric Larkin, majitel pivovaru Cohesion Brewing Company v Denveru. Právě on si české ležáky s bohatou pěnou zamiloval během líbánek v Praze. Ve svém pivovaru dnes nabízí tři styly čepování a pozoruje, jak si američtí zákazníci postupně osvojují chuť na jemnou, krémovou pěnu.

Historie „mlíka“: tradice nebo výčepní žert?

Odkud se „mlíko“ vlastně vzalo? Někteří tvrdí, že vzniklo v 19. století jako nápoj pro ženy, které měly odpor k hořkosti piva. „Takové historky jsou často nesmysly používané kvůli reklamě,“ říká Evan Rail, odborník na české pivo. Pravděpodobnější je, že šlo původně o žert mezi pražskými výčepními. Faktem však zůstává, že hustá pěna dodává pivu specifickou chuť a konzistenci, kterou oceňují znalci i noví konvertité k české pivní kultuře.

Česká výčepní technika dobývá Ameriku

K fenoménu přispěla i společnost Lukr, český výrobce výčepní techniky, která od roku 2015 prodává své kohouty i americkým barům. „Začínali jsme na deseti prodejích ročně, dnes je to už kolem dvou tisíc,“ říká Jan Havránek, vedoucí mezinárodního prodeje společnosti. Zdá se, že americká posedlost po dokonalé pěně začíná ustupovat a místo toho přichází éra, kdy se pěna nestává nežádoucím vedlejším efektem, ale sofistikovaným prvkem pivního umění.