Již od kojeneckého věku má dítě schopnost signalizovat, zda má hlad či je syté. Moderní pediatrie doporučuje tzv. „responsive feeding“ – responzivní krmení, kdy rodič vnímá signály dítěte a respektuje je. Studie publikovaná v Frontiers in Pediatrics (2025) potvrzuje, že tento přístup podporuje zdravější stravovací vzorce a nižší riziko obezity.

Okolo 3–6 let se rozšiřuje prostor pro volbu. Rodič stále určuje co, kdy a kde se jí, dítě si vybírá zda a kolik. Tento princip je známý jako Division of Responsibility in Feeding, popsaný nutriční specialistkou Ellyn Satter. Podle její teorie rodič nastavuje prostředí a dítě si volí v jeho rámci.

Výzkum shrnutý v Frontiers in Psychology ukazuje, že právě opakované vystavování různým chutím a texturám (i přes prvotní odmítání) zvyšuje ochotu dětí přijímat nové potraviny. Jinými slovy – dát na výběr mezi jablkem a banánem funguje lépe než nutit jedno jediné ovoce.

 

Školní věk: kombinace volby a pravidel

Děti mezi 6 a 10 lety už dokážou chápat důsledky svých rozhodnutí, a právě proto je vhodné je zapojovat i do přípravy jídel nebo nákupů. Zároveň je ale nezbytné udržovat strukturu – pravidelné časy jídla a omezený sortiment. Panel expertů pro děti ve věku 2–8 let doporučuje jasnou kombinaci autonomie a struktury: podporovat volbu dítěte, ale v rámci zdravých možností, které rodič předem připraví: Důležité je také prostředí. Studie publikovaná v International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity (2025) ukázala, že rodiče podporují zdravější styl rozhodování u dětí tehdy, když je atmosféra klidná a vztahy v rodině pozitivní.

Adolescence: odpovědnost s přesahem

Jakmile děti vstoupí do puberty, stává se jídlo i vyjádřením identity. Někteří se rozhodnou pro vegetariánství, jiní tíhnou k fastfoodům. V této fázi už rodič není tím, kdo kontroluje každé sousto, ale spíše průvodcem a vyjednavačem. Studie z Frontiers in Psychology (2021) zdůrazňuje, že adolescenti jsou více ovlivněni vrstevníky, dostupností a reklamou než rodinou. Rodič zde hraje roli spíše „kormidelníka“, který nastavuje hranice a ukazuje, jak se rozhodovat uvážlivě.

Podle Americké pediatrické asociace je klíčem kombinace dvou strategií: struktury (např. omezený přístup k nezdravým potravinám doma) a autonomie (zapojení do plánování jídel, rozpočtu či vaření).

 

Kdy tedy dítě přebírá plnou odpovědnost?

Psycholožka MUDr. Blanka Táborská shrnuje: „Rodič nastavuje prostředí, dítě dělá volby.“ Plná odpovědnost přichází až v adolescenci, zhruba mezi 15.–17. rokem, kdy už dítě dokáže chápat souvislosti mezi výběrem a důsledkem (zdravotním, etickým, finančním). Ale cesta k tomu vede přes malé kroky: od rozhodování, kolik sníst, přes volbu z nabízených variant, až po sestavení vlastního jídelníčku.

Dítě by nemělo nést odpovědnost za svůj jídelníček příliš brzy – mohlo by to vést k chaosu, odmítání nebo nezdravým volbám. Stejně tak ale není vhodné držet ho pod kontrolou až do dospělosti. Nejlepší výsledky přináší rovnováha: rodič staví mantinely a dítě v nich získává postupně stále větší volnost. V praxi to znamená, že už tříleté dítě může rozhodovat mezi jablkem a banánem, školák pomáhat při vaření a teenager si sestavovat jídelníček – ale vždy v prostředí, které rodič nastaví tak, aby vedlo k dlouhodobě zdravým návykům.