Když si dnes člověk může vybrat mezi desítkami druhů prosecca, pet-natu nebo naturálního vína, proč by podobný luxus nemohl dopřát i svému čtyřnohému parťákovi? Myšlenka, která ještě před pár lety zněla jako čistý výstřelek, se pomalu mění v nový segment trhu. Ve světě se totiž začíná prosazovat raritní kategorie – nealkoholická vína pro domácí mazlíčky. Jde o nápoje, které s vínem sdílejí jen estetiku a jméno: neobsahují hrozny ani kapku alkoholu, zato jsou obohacené o bylinky, které zvířatům prospívají a zároveň jim chutnají – nejčastěji o šantu kočičí, mátu nebo heřmánek.
Tento nápad se poprvé zrodil přibližně před deseti lety a dodnes zůstává spíše kuriozitou než běžnou součástí nabídky. V USA na sebe upozornila firma Apollo Peak, která v Coloradu vyrábí „cat wine“ a „dog wine“ v hravých variantách jako Meowlot nebo ZinfanTail. Britská značka Woof & Brew zase prodává bylinné „víno“ pro psy pod názvem Posh Pooch a japonská společnost B&H Lifes uvedla limitovanou edici nápoje Nyan Nyan Nouveau, určeného výhradně pro kočky. I v Austrálii nebo na Novém Zélandu se začínají objevovat malé firmy, které pojímají takové nápoje jako doplněk oslav, způsob, jak mazlíčkům zpříjemnit stresové situace, nebo prostě jako zábavný prvek, který propojí majitele a zvíře i při běžných rituálech.
Výstřelek? Ano. Ale s reálným základem
Přesto zůstává tento trend stále na okraji. Hlavním důvodem jsou bezpečnostní a legislativní překážky – klasické víno totiž obsahuje hrozny i alkohol, které jsou pro psy a kočky toxické. Výrobci tak musejí receptury stavět zcela od základu a konzultovat je s veterináři a farmaceuty. Zároveň se potýkají s kuriózními komplikacemi, například při exportu: celní úřady někdy považují tyto produkty za alkoholické nápoje a snaží se na ně uvalit víno-daně a cla, dokud se neprokáže opak. Dalším úskalím je samotná velikost trhu – poptávka po „vínech“ pro mazlíčky je zatím spíše okrajová a většina výrobců ji pojímá jako doplňkový projekt vedle hlavního byznysu s krmivem a pamlsky.
Zajímavé je i to, jak různorodé jsou přístupy výrobců. Někteří se soustředí čistě na chuťový zážitek a berou nápoj jako zpestření každodenní rutiny. Jiní do směsí přidávají i vitaminy nebo adaptogenní byliny, které mají zvířata zklidnit a podpořit jejich psychickou pohodu třeba při stresu z ohňostrojů nebo cestování. A zatímco v západních zemích jde zatím o okrajový fenomén, v Asii začínají tyto produkty pronikat i do nabídky luxusních pet butiků, kde se stávají součástí širšího konceptu „mazlíčků jako členů rodiny“.
Víno pro mazlíčky jako obraz měnícího se vztahu člověka a zvířete
Tento trend má i hlubší společenský přesah. Podle sociologů a odborníků na chování zvířat je stále častější, že lidé své mazlíčky vnímají nikoli jako doplněk domácnosti, ale jako plnohodnotného člena rodiny. Společné stolování, oslavování svátků nebo sdílení každodenních rituálů se tak přirozeně rozšiřuje i do oblastí, které byly dříve výlučně lidské – a sklenička nealko „vína“ je jen dalším symbolem tohoto trendu.
Ať už jde o „sauvignon bark“, „meowlot“ nebo „šampacké“, pointa zůstává stejná: domácí mazlíček si dnes může připít s vámi – bezpečně, zdravě a s noblesou. A i když jde zatím spíš o raritu než revoluci, právě takové nápady často mění náš pohled na to, co všechno vlastně vztah člověka a zvířete může znamenat.