Zákazník roku 2025 je vynalézavější, informovanější a paradoxně i náročnější než v éře hluboké inflace. Vyplývá to z nové studie State of Grocery Retail 2025, kterou publikovala společnost McKinsey & Company ve spolupráci s asociací EuroCommerce. 

Zpráva čerpá z rozsáhlých dat více než 14 000 evropských spotřebitelů a rozhovorů s desítkami šéfů maloobchodních řetězců a přináší závěry o tom, že pro zákazníky je alfu a omegou zdravý životní styl a pohodlný nákup. Nejvýrazněji však tyto hodnoty rezonují u generace Z, tedy dvacátníků a mladších třicátníků. Celých 45 procent z nich uvádí, že se chtějí více zaměřit na výživu a celkově své vlastní zdraví i s tím, že si konkrétně za potraviny připlatí, jelikož disponuje i patřičnými prostředky. Každý čtvrtý nakupující už dnes přechází k prémiovým produktům.

Privátky jsou na vzestupu

Pro značnou část populace ale zůstává rozhodující cena, jde asi o čtvrtinu lidí, jejichž rozpočet nepočítá s nadstandardními výdaji. I proto zůstává klíčový  prodej privátních značek – tedy produktů nesoucích logo samotného řetězce. Podle výzkumu u nich zůstane více než 80 % zákazníků.

Vítaným trendem je i fakt, že se k jejich nákupu uchylují i lidé, kteří na potravinách nemusejí šetřit – jednoduše proto, že jim věří. Některé obchodní řetězce totiž budují celý příběh svých značek, stavějí na původu surovin, transparentnosti složení nebo ekologickém balení.

 

Vstup ai zlepšuje efektivitu nákupů

Řetězce také čm dál tím častěji začínají systematicky využívat umělou inteligenci pro tvorbu slev šitých na míru, návrh nákupních seznamů nebo dynamické přizpůsobování sortimentu v mobilních aplikacích. Podle dat McKinsey může právě tento krok zvýšit výnosy a retenci zákazníků o 4 až 6 %. „Kdo dokáže oslovit mladé, zdravě se stravující zákazníky a nabídne jim personalizovaný zážitek, má šanci uspět,“ říká Christel Delberghe, generální ředitelka EuroCommerce.

Český trh přitom kopíruje evropské trendy s pozoruhodnou přesností. Podle aktuálních dat NielsenIQ roste důvěra spotřebitelů a poptávka po prémiových značkách, zejména v segmentu rychloobrátkového zboží. „Dochází k návratu ke kvalitním potravinám a inovacím napříč kategoriemi,“ potvrzuje Karel Týra, generální ředitel NIQ pro ČR a Slovensko (iDNES.cz, 2025). Češi navíc stále více oceňují pohodlí – roste obliba rychlého nákupu, ať už online, v diskontních řetězcích nebo menších městských prodejnách.

 

A zatímco klasické supermarkety zůstávají stabilní, největší růst vykazují diskontní řetězce, které kombinují nízkou cenu s překvapivě kvalitní nabídkou. Podle zprávy McKinsey rostly v posledních pěti letech v přepočtu na metr čtvereční až pětkrát rychleji než běžné supermarkety.