„Představte si, že jste u reproduktoru na koncertě Iron Maiden. Hluk je ohlušující, prostor kolem vás zaplněný lidmi, světla blikají, ruce se k vám natahují. V takové situaci se může ocitnout autistické dítě uprostřed obyčejného supermarketu. A nemá možnost uniknout,“ vysvětluje psycholog Přemysl Mikoláš ze spolku ADAM – autistické děti náročnost nákupů pro handicapované.

V rámci terapeutických nácviků se ukázalo, že běžné nákupní prostředí je pro tyto děti mnohdy natolik stresující, že jejich rodiny raději volí alternativy – online nákupy, individuální dohody s personálem nebo návštěvu obchodu ve chvílích, kdy je téměř prázdný. Jako odpověď na potřeby zákazníků vznikl projekt Modré hodiny.

Žádné rušivé elementy

Zavedeny byly v prodejnách Globus. Poprvé byl projekt spuštěn v Havířově a postupně se rozšířil do dalších měst – Ostravy, Opavy, Olomouce a nyní i do Prahy-Štěrbohol. Od července 2025 budou zavedeny ve všech šestnácti hypermarketech Globus napříč Českou republikou.

Globus přitom není jediným obchodním řetězcem, který se snaží o změnu. Podobný koncept pod názvem Klidná hodinka zavedlo i Tesco. Od 10. března 2025  Klidná hodinka probíhá každé pondělí mezi 12. a 13. hodinou ve všech prodejnách Tesco v Česku.

Do projektu jsou zapojeni i zaměstnanci, kteří jsou speciálně proškoleni na to, aby umožnili autistickým dětem snadnější orientaci v nabídce. „Naši zaměstnanci vědí, jak komunikovat s dětmi i dospělými, kteří potřebují jiný přístup. Snažíme se být maximálně nápomocní, ale zároveň nenarušovat jejich komfortní zónu,“ uvedla k projektu  tisková mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Výhody i pro seniory

Zajímavé je, že se Modré hodiny neomezují pouze na autistické děti. Klidnější prostředí si pochvalují i senioři, lidé s epilepsií či ti, kteří trpí úzkostmi. „Nečekali jsme, jak velký dosah bude projekt mít. Ohlasy ukázaly, že tiché nakupování oceňují i ti, kteří prostě jen nemají rádi hlučné prostředí,“ dodává Turnovská.

U některých starších lidí se mohou projevit i potíže se sluchem, a tak absence hlasité hudby a ruchu přispívá k tomu, že lépe vnímají pokyny a komunikaci s prodavači. Modré hodiny tak nejsou jen úlevou pro osoby s autismem, ale také cennou pomocí pro seniory, kteří si díky nim mohou nákup užít v mnohem příjemnější atmosféře.