Upozornil na to německý potravinářský magazín Lebensmittel Praxis. Změna se týká také českého trhu, potvrdil na dotaz ČTK mluvčí skupiny Mondelez pro Českou republiku Jiří Šebek.
„Stejné změny jako v Německu se týkají i Česka. Změna již probíhá a brzy se promítne na pultech,“ uvedl mluvčí na dotaz ČTK.
Změna se týká „mléčné čokolády z alpského mléka“, jak Mondelez výrobce nazývá jeden z produktů, dále varianty noisette, čokolády s lískovými oříšky a bílé čokolády, uvedl Lebensmittel Praxis.
Tyto varianty se stále prodávaly ve stogramových baleních. Jiné verze čokolády, například jahodová, mají nižší hmotnost již delší dobu. Větší tabulková čokoláda se u některých příchutí zmenší z 270 na 250 gramů.
„Ingredience, zejména kakao, ale i další, stojí výrazně více než v minulosti. Vysoké zůstávají také náklady na energii, balení a dopravu,“ sdělila firma německému magazínu. Podle firmy je to jediná možnost, jak může zůstat „konkurenceschopná a neohrozit chuť a kvalitu“ čokolád.
Ceny čokolády na světových burzách v loňském roce skokově vzrostly. Aktuálně se pohybují kolem 11.000 dolarů za tunu. Předtím se více než deset let držely pod 4000 za tunu.
Zmenšování balení výrobků při zachování ceny je jednou z forem skryté inflace, kterou někdy anglicky mluvící analytici a novináři označují jako „shrinkflation“ (kombinace slov „shrink“ – „zmenšit se“ a „inflation“ – „inflace“). V češtině se občas objevuje překlad „smrskflace“.
Pozor na záměnu s reformulacemi
Tento trend bývá často velmi mylně zaměňován s jinými aktivitami, které mají spotřebitelům naopak být přínosné. Jde o změny, které jsou známy pod pojmem reformulace složení, které s sebou mohou přinášet nejen snižování obsahu rizikových složek, jako jsou cukry, tuky nebo sůl v některých potravinách, ale i úpravu gramáže s ohledem na doporučený příjem těchto složek, aniž by tratila chuť výrobků. Více zde.