„Nejde jen o cenovou dostupnost, ale i o dynamickou proměnu kvality a pestrosti nabídky,“ vysvětlil Sirotek pro ČTK. Předseda sekce gastronomie Hospodářské komory Luboš Kastner k tomu dodává, že boom rychlého občerstvení je reakcí na měnící se životní styl zákazníků, kteří stále častěji sahají po rychlých, ale zároveň kvalitních pokrmech.

Burgery a asijská kuchyně táhnou

V současnosti Češi nejvíce vyhledávají specializované provozovny zaměřené na burgery a asijskou kuchyni. „Jen za posledních pět let se jejich počet ztrojnásobil a tržby vzrostly na dvojnásobek,“ říká Sirotek. Kastner upozorňuje, že největší nárůst zaznamenala scéna fastfoodů v letech 2022 a 2023, přičemž loňský rok přinesl určitou stabilizaci. Oba odborníci se však shodují na tom, že zatímco velká města už jsou fastfoody nasycená, nyní přichází na řadu menší města a venkov. „Mnohé z těchto podniků nahrazují tradiční vesnické hospody,“ konstatuje Sirotek.

Česko láká světové fastfoodové giganty

Ve velkých městech lze naopak očekávat zesílení konkurenčního boje mezi globálními značkami. Na český trh již vstoupil Popeyes, dalšími nováčky budou Wendy’s a Five Guys. „V Praze se tak minimálně v následujících dvou letech zostří konkurence mezi velkými hráči, což zákazníkům přinese častější inovace a zpomalí tlak na růst cen,“ míní Kastner.

Úspěch závisí na konceptu a kvalitě

Pro úspěch v tomto segmentu je podle něj klíčové nejen jasné vymezení konceptu a efektivní řízení provozu, ale i silná značka a promyšlený marketing. „Není to jen o ceně. Kdo chce uspět, musí vsadit na kvalitu,“ říká Kastner.

McDonald’s a KFC konkurenci vítají

Řetězec McDonald’s ovšem příchod nových konkurentů nevidí jako ohrožení. „Naopak nás motivují k dalšímu zlepšování služeb,“ tvrdí mluvčí české pobočky Jan Nevola. Podobně smýšlí i ředitelka KFC pro Česko a Rakousko Ivana Makalová Dlouhá. „Naši zákazníci vědí, co od nás mohou čekat – šťavnaté kuřecí pochoutky v nejlepší možné kvalitě,“ uvedla s tím, že expanze KFC bude letos pokračovat stejným tempem jako loni, kdy vzniklo sedm nových poboček.

Popeyes roste a inspiruje další značky

Popeyes, který na český trh vstoupil teprve v listopadu 2023, nyní provozuje čtyři restaurace a další brzy otevře v Brně. „Přinesli jsme změnu, která inspirovala i další značky. Český zákazník z toho bude jen profitovat,“ říká šéf Popeyes Marko Blaževič. Aktuálně je v Česku 135 poboček KFC, 127 McDonald’s a do konce roku by mělo přibýt dalších deset.

Fastfoody odpovídají na požadavky moderní společnosti

Růst popularity fastfoodů Kastner připisuje několika faktorům. Kromě nižších provozních nákladů je zásadní i menší prostorová náročnost těchto podniků a fakt, že je často vedou mladí lidé s přirozeným citem pro moderní technologie a marketing. „A v neposlední řadě jde o tempo současné společnosti – rychlost je dnes vším,“ uzavírá Sirotek.