Původ těchto nápojů je spojen s provozem českých hospod, jídelen a kulturních domů. Základní ingrediencí není luxus, ale dostupnost – běžné likéry, víno, tuzemský rum nebo peprmintová lihovina. Kombinace těchto položek pak dává vzniknout nápojům, jejichž názvy často překračují hranice gastronomické korektnosti, ale o to lépe vystihují vizuální či chuťové vlastnosti výsledku.
Typickým příkladem je Flusanec, tedy směs vaječného likéru a peprmintky, známá rovněž jako „vejce se špenátem“. V tomto případě jde nejen o chuťový experiment, ale i vizuální hru – zelená tekutina se rozlévá do krémově žluté masy s jistou rozmarnou nepravidelností. Efekt připomínající mikroskopické snímky z učebnic biologie je patrně záměrný.
Další ikonou je tzv. Mozek, nápoj z griotky a vaječňáku, jehož příprava se téměř blíží laboratorní práci. Při správném nalévání se ve sklenici vytvoří útvar nápadně podobný lidskému mozku – a je-li použita zelená namísto višňového likéru, vzniká „vojenská“ varianta tohoto nápoje, lidově zvaná Zelený mozek.
Barevná typologie národa
Zvláštní pozornost si zaslouží nápoj Semafor, který v sobě spojuje tři klíčové české likéry – vaječný, griotku a zelenou. Důraz se klade na správné vrstvení podle hustoty jednotlivých složek, tedy odspodu vaječný likér, nad něj griotka a navrch zelená. Paradoxně tak vzniká barová verze dopravního semaforu v obráceném pořadí – což, jak se zdá, je nedílnou součástí humoru této míchačky.
Vedle vizuálních hrátky a absurdních názvů se však za tímto fenoménem skrývá i hlubší kulturní význam. Jde o formu společenské interakce, často spojenou s rituály přátelství, oslavy či určité zkoušky odvahy. Není náhodou, že řada nápojů má podobu pitné hry, například legendární Cesta do lesa, cesta z lesa, která postupným doléváním peprmintky do piva (a zpět) prověřuje nejen konzumentovu výdrž, ale i smysl pro rytmus a rovnováhu.
Zlidovělá míchací alchymie
Mezi další pozoruhodné kombinace patří např. Kominíček (vaječný likér s mletou kávou), Houba (červené víno s colou) či Magické oko – pivní sklenice s ponořeným panákem zelené. Tyto nápoje často vznikají spontánně, bez receptury, a šíří se ústní tradicí, obdobně jako folklorní balady. Zaznamenat je a popsat se pokusil autor Alexandr Guha v knize Pravé české míchačky (2010), která dnes slouží jako svérázná encyklopedie nápojového folkloru.
Z kulturně-antropologického pohledu jsou české míchačky cenným svědectvím o schopnosti improvizace, adaptace a humoru, který je vlastní české mentalitě. Přes svůj často ironický nádech nabízejí pozoruhodné svědectví o tom, co se pije, když nejde o prestiž, ale o sdílený zážitek.
Zdroj: Autorský text
Foto: Shutterstock