Banán přilepený lepicí páskou
Kontroverzní dílo italského umělce Maurizia Cattelana, Comedian, se skládá pouze z obyčejného banánu přilepeného obyčejnou lepicí páskou. Co je ale teprve absolutní? Dílo se prodalo za šokujících 120 tisíc dolarů. Cattelan tuto instalaci popisuje jako metaforu pro prchavost a pomíjivost života. Pokud máte o banán zájem i vy, můžete si koupit i další verze, které autor plánuje prodat za ještě vyšší cenu.
Šaty ze syrového masa
Kanadská umělkyně Jana Sterbak vytvořila instalaci „Vanitas: Flesh Dress for an Albino Anorectic“, která zahrnovala šaty z 60 liber syrového hovězího masa. Dílo bylo vystaveno v několika galeriích a upozorňovalo na otázky konzumu, pomíjivosti a vztahu mezi jídlem a lidským tělem.
Cukrová socha „A Subtlety“
Americká umělkyně Kara Walker vytvořila monumentální sochu z cukru v roce 2014. Socha, připomínající pracovnici z plantáží, upozorňovala na historii kolonialismu, otroctví a obchod s cukrem. Dílo bylo nejen vizuálně působivé, ale i dočasné, protože materiál podléhal rozkladu.
Čokoládová Mona Lisa
Brazilský umělec Vik Muniz je známý svou schopností přetvářet známá umělecká díla do podoby jedlých materiálů. Jeho čokoládová verze Mony Lisy vyvolala pozornost pro svůj jemný detail a dočasnou povahu. Muniz ukazuje, jak jídlo může být nejen prostředkem k přežití, ale i nositelem kulturního odkazu.
Stůl plný zbytků jako malba
Švýcarský umělec Daniel Spoerri vytvořil techniku zvanou „tableaux-pièges“, kdy zbytky jídel a stolování upevnil na povrch stolu a proměnil je ve stálé umělecké dílo. Tyto instalace zachycují moment v čase a kladou otázky o tom, co je trvanlivé a co pomíjivé.
„Cukroví pro Rossa“ od Felixe Gonzáleze-Torrese
Tato instalace sestává z hromady bonbónů o váze 175 liber, což odpovídá hmotnosti umělcova partnera před jeho smrtí na AIDS. Diváci byli vyzváni, aby si bonbón vzali, čímž se symbolicky stávali součástí díla a zároveň z něj „ubírali“.