Cestování je nejen o památkách, ale i o chutích. Tak zvaná gastro-turistika je stále oblíbenější, protože i díky jídlu poznáte daleké kultury.

Bohužel právě tohle dobře vědí podnikatelé, kteří si z turistů udělali jednoduchý zdroj příjmů, s průměrným jídlem za nadprůměrnou cenu. Zkušený cestovatel si už dá pozor, ale začátečník si velmi lehce sedne tam, kde se to zdá „bezpečné“ podle jeho kritérií. Tedy… kde je v zahraničí menu v češtině, nebo mají jídla, kterým rozumí, tedy třeba pizzu nebo steak. Jenže ono je daleko chytřejší jíst tam, kde jedí místní.

„Past na turisty není vždy jen o špatném jídle. Je to hlavně o tom, že za své peníze nedostanete ani kvalitu, ani zážitek,“ říká cestovatel a foodbloger Tomáš Vyhnálek. Dodává, že špatné podniky mají své typické znaky, a pokud je znáte, ušetříte si hodně zklamání i peněz.

 

1. Menu v osmi jazycích a fotky jídel

První varování? Jídelní lístek, který má více jazykových verzí než evropská unie, a hlavně je plný fotek, které připomínají plastové modely. Jak upozorňuje článek HuffPost, podobná vizuální prezentace je často zaměřená na nenáročné publikum. Místní obyvatelé totiž většinou o fotky nestojí a znají názvy pokrmů. „Fotky jídel jsou typické právě pro podniky, které nevaří srdcem, ale marketingem,“ říká kulinářská specialistka Barbora Smutná. „Autentické bistro vám raději ukáže denní nabídku rukou napsanou na tabuli.“

2. Personál vás láká dovnitř jako na tržišti

Pokud před restaurací postává někdo, kdo vás doslova tahá dovnitř nebo vám cpe leták do ruky, buďte na pozoru. Jistě, v Egyptě, Tunisu a jiných arabských zemích se tomu nevyhnete. I když ono se vám to někdy stane i při cestě na Pražský hrad, že? Kvalitní restaurace nepotřebuje „naháněče“, dobré jídlo si reklamu udělá samo. Podobné chování může znamenat, že podnik bojuje o přežití nebo spíš o to, jak rychle vydělat co nejvíc na jednorázových hostech. Studie potvrzují, že agresivní marketing v turistických lokalitách negativně koreluje s kvalitou podniku i spokojeností zákazníků.

3. Nachází se přímo u hlavní památky

Restaurace s výhledem na Koloseum nebo katedrálu sv. Víta zní jako sen. Ale sen, který vás může stát 20 eur za zmražené lasagne. Platíte totiž za výhled a místo. Lokalita je největší devizou těchto podniků, a proto se většinou nesnaží o skutečnou kvalitu. „Jsou si vědomi, že host přijde jednou a víckrát už ne. Proto neřeší reputaci, spíš rychlý zisk,“ upozorňuje Vyhnálek.

 

4. Specializují se na všechno

Pizza, sushi, burger, paella a thajská polévka na jednom menu? To není kulinářský ráj, ale směr, kterým byste neměli jít. „Když podnik tvrdí, že zvládne všechno, je dost pravděpodobné, že nezvládne nic pořádně,“ shrnuje Smutná. Přehnaně široká nabídka ukazuje, že většina pokrmů je z polotovarů. Mimochodem, podobný jev zaznamenala i jedna studie, která potvrzuje souvislost mezi přehnaně širokým menu a nižším hodnocením restaurace.

5. Všichni hosté jsou turisté

Už jsme na to narazili, ale vynikajícím ukazatelem kvality je to, když se podíváte kolem sebe. Pokud u stolu nesedí ani jeden místní obyvatel, něco je špatně. Autentické podniky mívají stálou klientelu, a ta je v každém městě tvořená právě místními. Když tedy restauraci obsadí výhradně turisté s fotoaparáty na krku, zpozorněte. „Dobrý tip je vyrazit na oběd o něco dřív a koukat, kam chodí lidé v obleku, s aktovkou nebo s nákupem. Ti znají kvalitu – i cenu,“ radí Vyhnálek.

6. Nápadně nízké nebo naopak přemrštěné ceny

Podezřele levné menu za pět eur, stejně jako těstoviny za třicet, by měly být výstrahou. Obě varianty často znamenají kompromisy, ať už na surovinách, nebo na poctivosti. V extrémně levných podnicích hrozí zdravotní rizika, u předražených zase přijdete o peněženku – a navíc si ani nepochutnáte.

V cizině se dívejte očima místních, ne turistů

Dobré jídlo na cestách je často otázkou intuice, ale také pár osvědčených pravidel. Zapomeňte na červené ubrusy, světýlka a menu se smajlíky. Sledujte, kdo tam jí, jak to voní a jestli personál spíš vaří, nebo láká. A nebojte se odejít. Někdy je lepší projít o blok dál a najít chutě, na které budete vzpomínat celý život. Vždyť přece všechno je o kvalitě, a stravování nejvíce!