Nápoje Prime Hydration začaly válcovat americký trh v roce 2022, kdy je poprvé představili Youtubeři Logan Paul a KSI, kteří jsou zařazeni na seznam nejvlivnějších influencerů současnosti. Popularita drinků, které obsahují kokosovou vodu, stopové množství vitamínů a BCAA aminokyseliny, vystřelila doslova raketovou rychlostí a vzhledem k dosahům jejich tvůrců na sociálních sítích po nich téměř ze dne na den vznikla poptávka po celém světě. Poměrně brzy se staly i investiční komoditou podobně jako prémiový alkohol. V době výpadku příchutě KSI se totiž hodnota jedné láhve vyšplhala na desetinásobky původní ceny. Ještě většího úspěchu má společnost Prime Hydration, LLC dosáhnout s novou energy řadou. Odborná veřejnost se však obává dopadů. V nápojích je totiž ve srovnání s ostatními energetickými nápoji dvojnásobná koncentrace povzbuzujících látek, která může mít při užití více dávek fatální dopady.

Jednoduchá záměna

Jedním z hrozících nebezpečí je fakt, že příchutě energy řady vesměs kopírují příchutě Prime Hydrate, čímž vyvolávají dojem, že jde o stejný nápoj jen v jiném balení. Avšak s jedním podstatným rozdílem. Obsahují vysoké koncentrace kofeinu, dokonce !!!dvojnásobné!!! ve srovnání s ostatními energetickými nápoji. V jednom Prime drinku je bezmála 200 mg povzbuzující látky. Evropský úřad pro bezpečnost potravin EFSA přitom považuje za maximální bezpečnou dávku pro děti a mladistvé užití 3 mg kofeinu na kilogram váhy. Dvanáctileté dítě průměrné hmotnosti tak tuto dávku při vypití jednoho Prime energy drinku významně přesáhne.

Výrobek sice je opatřen upozorněním, že jeho konzumace není vhodná pro osoby do osmnácti let, v České republice stále chybí dostatečná osvěta mezi mladými ohledně rizik užívání kofeinu ve vysokých dávkách. K vyvolání dobrého dojmu Prime energy také přispívá podpora skrze sportovní, youtubovou a herní scénu navíc vyvolává dojem, že jde o zdravé doplnění energie.

„Důmyslné a systematické strategie výrobců, zacílené na demografické skupiny dětí, teenagerů a mladých dospělých, důvtipně pracují s estetikou počítačových her a extrémních sportů, se kterými se také velcí výrobci implicitně propojují formou záštity sportovních klání či placeným partnerstvím s vrcholovými sportovci. Výrobci pro své produkty volí hravá až infantilní balení, a pro jejich propagaci využívají popularity tzv. influencerů, tedy známých osobností, především populárních mezi mladými lidmi v pro ně přirozeném prostředí sociálních sítí. V reklamě jsou paradoxně využívány atributy asociované se zdravým životním stylem nebo bystrým duchem. Ačkoliv účelem energetických nápojů není hydratace, a nelze je tedy oficiálně charakterizovat jakožto pro sport určené, konzumentům je systematicky implikován dojem, že tyto nápoje zvyšují fyzický, potažmo sportovní výkon,“ varuje Prevcentrum, centrum prevence rizikového chování u dětí (www.prevcentrum.cz). Vzhledem k popularitě drinku tak zde vyvstává obrovské riziko, že si jej děti a mladiství budou kupovat ve velkém a vystaví se potenciálním rizikům. Těžko navíc odhadnout, zda zůstanou i jedné denní dávky.

APEL NA RODIČE

Zpráv o škodlivém vlivu kofeinu na fyziologické funkce a psychiku je nesčetně, dlouhodobá konzumace kofeinu prokazatelně může ovlivňovat tělesnou a duševní pohodu. Podle finského úřadu EVIRA způsobuje u dětí vážících do 50 kg již denní dávka 125 mg kofeinu nesoustředěnost a nervozitu. Děti do 12 let by kofein neměly užívat raději vůbec, jeho neuvážlivá konzumace může vést k projevům intoxikace jako je nespavost, zvracení, agitovanost, třes, zvýšený krevní tlak, tachykardie a srdeční arytmie, v ojedinělých případech smrt. Chronická konzumace kofeinu může být také příčinou takových poruch, jako je rušivé hyperaktivní a riskantní chování, úzkostné stavy a bolesti hlavy.

Česká pediatrická společnost vnímá nutnost vést informační kampaň zaměřenou na edukaci mládeže a rodičů o rizicích nápojů obsahujících kofein obecně a o jejich možném předávkování. Nutná je podle ní také informace o skutečnosti, že nápoje nejsou určeny pro sport, pro rehydrataci a úhradu minerálních látek ztracených během fyzické aktivity. Regulační opatření by měla vést k omezení reklamy slibující zvýšenou výkonnost mladistvým. Je také potřeba změnit etikety, na kterých bude výrazná informace, že jde o nápoj s vysokým obsahem kofeinu, který je nevhodný pro děti, těhotné ženy a jedince s výraznou senzitivitou ke kofeinu