Zatímco cibetková káva i už na poli potravin vybudovala povědomí, Panda tea je poměrně novou kapitolou. Možná již správně tušíte, že i zde se využívá síly trusu – v tomto případě však ne cibetek, nýbrž Pand velkých. Autorem tohoto neobvyklého nápadu je An Yanshi – čínský podnikatel a bývalý vysokoškolský pedagog, který se dlouhodobě zajímá o ekologické zemědělství. V roce 2011 oznámil záměr pěstovat zelený čaj v půdě hnojené výhradně trusem pand, který získává ze záchranné stanice v blízkém regionu a považuje jej za přirozenou alternativu k běžným hnojivům.
Proč právě panda? A proč její trus? Důvod je překvapivě logický. Panda velká tráví většinu dne pojídáním bambusu, ale její zažívání není zrovna efektivní – stráví jen asi 30 % přijaté potravy. Zbytek vychází z těla téměř nestrávený, ale zároveň bohatý na vlákninu, dusík a minerální látky. Podle Yanshiho tak vzniká naprosto přírodní, ekologicky ideální hnojivo, které zúrodní půdu bez jakýchkoli chemikálií a dodá čajovým keřům výjimečný profil.
100% ruční práce
V horských částech provincie S’-čchuan se čajovníky pěstují na malých políčkách, o která se lidé starají ručně, bez techniky. Mlha, vlhko a výška nad mořem tady zpomalují růst, ale zároveň vedou k tomu, že listy obsahují víc účinných látek. Nejvíc si odborníci cení L-theaninu – aminokyseliny, která má mírně zklidňující efekt a podle studií podporuje mozkové alfa vlny. Ty se dávají do souvislosti s lepším soustředěním a vnitřním klidem.

Látka nijak nedegraduje, neb i sklizeň probíhá výhradně ručně. Listy se pečlivě třídí, zpracovávají a suší podle tradičních metod. Samotný čaj je zelený, lehce zakroucený a jeho příprava vyžaduje vodu o teplotě kolem 70 °C, aby se zachovala jemnost chuti.
Znalci popisují Panda Tea jako čaj s jemnou, až éterickou chutí, v níž se snoubí travnatost s květinovým akcentem a lehkou oříškovou linkou.
Kritika i nadšení
Zatímco čajoví someliéři považují Panda tea za Roll´s Royce mezi čaji, ve veřejném zájmu je často i terčem kritiky. Odpůrci útočí zejména na cenu, kterou považují pouze za marketingový happening bez přidané hodnoty. Kritici podotýkají, že za podobnou cenu lze koupit čaje s mnohem zajímavějším chuťovým profilem – například archivní Da Hong Pao nebo vzácné japonské matcha z prvních jarních sklizní, které mají hlubší senzorickou dynamiku a historicky doloženou hodnotu. U Panda Tea navíc chybí dlouhodobá degustátorská tradice, standardizované hodnocení i slepá porovnání, která by ospravedlnila jeho astronomickou cenu. Přesto si čaj nachází své publikum – sběratele, ekologické investory, ale i zvědavé gurmány, pro něž je právě ten neuvěřitelný příběh hlavní ingrediencí.