Zdá se, jako by se svět jídla odkláněl od zavedených jistot a chutí a posouvá se do odvážnějších, někdy až bizarních, teritorií. Proč právě tyto zvláštní kombinace, jak se v nich neztratit, co ochutnat, a co ne? Podívejme se na tři nejbizarnější chuťové trendy.

Káva s jarní cibulkou k nám přišla z Číny

Už vloni se tu a tam i u nás objevila v menu zvláštní novinka, nad kterou zůstává rozum stát: „káva s čerstvou jarní cibulkou“. Přišla k nám z Číny, kde se stala gastronomickým hitem.  Podle Michaela Mlynáře z Novinek jde o „víceméně jen velmi drobné odchýlení“ v rámci tamní vlny „temné kuchyně“ (či čínsky hei an liao li). 

Do kelímku či šálku se skutečně nakrájí jarní cibulka, může se lehce promačkat, přidá se led a zalije kávou (někdy s mlékem) a navrch se ještě ozdobí další cibulkou. Chuť není dle autora článku nic extra, a i další reakce jsou velmi rozporuplné: „Jedni to vnímají jako zajímavý nápad, další jako naprostý nesmysl a jiní zase mají nutkání to vyzkoušet, ale obávají se následného zápachu z úst.“ Trend je součástí v Číně sílící gastrovlny „hei an liao li“, tedy kombinace chutí či surovin, které na první pohled dohromady působí až odpudivě. 

Hříbky v kávičce a další funkční potraviny s „mimořádnou“ ingrediencí

Touto mimořádnou ingrediencí mohou být adaptogeny, nootropika, ale i houbová káva a podobné „lahůdky“. I pro rok 2026 předpokládáme, že potraviny budou stále „funkčnější“, nebo jak najít to správné slovo. Nebudou mít za cíl jen nasytit, ale budou mít dva, tři či více „funkcí“ – třeba podporu trávení, mysli a imunity. Podle článku v Brainz Magazine jsou „funkční potraviny novými základními produkty pro zdravý životní styl… Probiotické tyčinky a káva s přídavkem ashwagandhy nyní konkurují nezdravým potravinám v místě na pultech obchodů.“

To znamená, že v příštím roce už nebudeme koukat jen po tom, jak moc je nápoj chutný, ale i na to, jak moc velkou podporou je pro náš mozek nebo jak nám pomůže adaptovat se na stres. V kuchyních či kavárnách se tak setkáme i nadále s výraznými a nečekanými kombinacemi – třeba s kávou obohacenou o houby, nebo čajem s nootropiky. Ano, připouštíme, že to už je něco, co je na hraně „normálnosti“ i pro gurmána. Tyto druhy jídla a nápojů mohou působit bizarně, protože spojují ingredience, které běžný konzument nečeká.

Lahůdky temné kuchyně

Příští rok tedy ještě posílí estetika „temné kuchyně“. Zatímco trend kávy s jarní cibulkou je konkrétním příkladem čínského experimentu, obecnější trend je, že v roce 2026 bude více prostoru pro jídla, která nejen chutnají, ale „šokují“, vyvolávají emoci či diskuzi.

Termín „dark cuisine“ či „hei an liao li“ popisuje styl, kde ingredience a kombinace jsou nečekané, ba dokonce odpudivé, ale i to je součástí zážitku. V praxi to může znamenat třeba dessert s pikantně-slanou kávou, texturou připomínající něco „nekulturního“, nebo kombinace výrazných chutí, které vzbudí pozornost, a díky tomu se stanou hitem sociálních sítí. Tento trend je bizarní tím, že jde za hranici běžného gurmánství a spojuje estetiku, šok a zážitek.

Portál GourmetPro píše: „Dnešní spotřebitelé chtějí intenzitu, kontrast a emocionální uspokojení… Lidé nyní preferují dvojité nebo trojité chuťové kombinace a čím je jídlo dynamičtější, tím více po něm touží.“ Mnohé kavárny v jihovýchodní Asii i ve Spojených státech a některé i u nás testují hříbkový espressomix nebo latté s karamelizovanou cibulí. Klasický cukr a mléko už prostě nestačí.

Květiny v dezertu: Z dekorace se stala hlavní hvězda

Podle magazínu Food & Wine se trend květin v kuchyni pro rok 2025 výrazně posouvá a bude pokračovat i v příštím roce. Zatímco dříve byly jedlé květy jen ozdobou, nyní se stávají klíčovou příchutí. „Kuchaři nadále zdobí svá jídla miniaturními jedlými květinami. A nyní, díky celosvětové pozornosti věnované významným svátkům, jako jsou Diwali a Día de Muertos, jsou v kurzu zejména měsíčky.“ Vždy v období nějakého svátku, například zmíněný Día de Muertas, u nás něco jako Památka zesnulých nebo Halloween, pak výrazně vzroste prodej měsíčku lékařského (marigold) o 164 % v uplynulých měsících pro specializované potravinářské firmy.

Výsledkem jsou nejen dezerty poseté květy, ale i květinové šlehačky, čaje s poupaty nebo pistáciové latté s lichořeřišnicí. Trend není jen vizuální, ale i chuťový: květy přinášejí jemně pepřový nebo medový tón. Pokud milujete estetiku i chuť, tento trend stojí za vyzkoušení.

Jak se v tom všem zorientovat?

Inovační firma T. Hasegawa ve svojí  zprávě zdůrazňuje, že klíčem nejsou jen „nové ingredience“, ale kombinace kulturního původu, wellness přístupu a intenzity chutí. Proto když někde narazíte na nabídku „ibiškový cold brew s měsíčkem“ nebo „čokoládová pěna s hříbky“, zamyslete se, co z toho má skutečně chuťově smysl, a co je jen marketingový trik.

Hledejte ingredience s historií (např. ibišek, měsíček, růže), kombinace sladké a pikantní (nebo savory) a vsaďte spíše na zážitek než na běžný dezert

Pokud vás baví kulinární dobrodružství, zkuste je promítnout do svého jídelníčku nebo jen ochutnat v městské kavárně. Koneckonců, nove chutě znamenají nové zážitky. A kdo ví, třeba právě květinový dezert se stane vaší oblíbenou pochoutkou.