Pocit hojnosti patří k Vánocům stejně neodmyslitelně jako stromek nebo světýlka v oknech a právě on výrazně mění náš vztah k jídlu. Stoly v českých domácnostech se během svátků plní takovou škálou sladkostí, masa, pečiva a tradičních pochoutek, že jídlo přestává být odpovědí na hlad a stává se kulisou celého dne. Jíme při pečení, při balení dárků i při sledování pohádek, často zcela automaticky. Mozek v takovém prostředí nepracuje s otázkou, zda energii skutečně potřebujeme, ale reaguje na vizuální a smyslové podněty – na vůni vanilky, barvu cukroví, známé rituály i očekávání, že „k Vánocům se prostě jí“. Psychologické experimenty dlouhodobě ukazují, že pokud má člověk jídlo stále na očích, má tendenci pokračovat v jedení i ve chvíli, kdy už je fyzicky sytý. Nejde o slabou vůli, ale o přirozenou reakci mozku na prostředí, které je doslova navržené tak, aby chuť k jídlu nikdy úplně nezmizela.
Psychologický význam jídla během svátků je hlubší než pouhé uspokojení tělesných potřeb. Jídlo je symbol spojení, tradice a sdílení. Každé cukroví, kapr nebo salát jsou nositeli vzpomínek – na dětství, na rodinné oslavy, na vůni kuchyně prababičky. Tato emocionální hodnota potravin zvyšuje jejich atraktivitu a dělá z jedení akt, který uspokojuje i emoční potřeby. V takovém kontextu přejídání není pouhá reakce na dostupnost, ale i způsob, jak naplnit hlubší psychologické touhy po bezpečí, radosti a sounáležitosti.
Další klíčovou složkou je role společenských očekávání. Vánoce jsou časem setkávání s rodinou a přáteli, a součástí těchto setkání je obvykle bohatý jídelní stůl. Kultura pohostinnosti staví hosty i hostitele do role, kde odmítnutí další porce může být vnímáno jako odmítnutí nabídnuté péče. Zmínky jako „Jez ještě, to jsem dělal/a pro tebe“ nebo „Vánoce přece patří k dobrému jídlu“ se stávají kulturně zakotvenými imperativy, které posilují očekávání, že přejídání je nejen přijatelné, ale i žádoucí. Taková očekávání tvoří společenský tlak, který nás může vést k tomu, že jíme, i když už nemáme hlad.
Vedle tradic a zvyklostí vstupuje do vánočního přejídání i silný psychologický faktor takzvaného emočního jedení. Svátky jsou totiž pro mnoho lidí paradoxně jedním z nejnáročnějších období roku. Míchá se v nich radost s tlakem na dokonalost, nostalgie s únavou, ale také stres z rodinných setkání nebo z organizačních a finančních nároků. Právě stres a úzkost v těle spouštějí biologické reakce, které zvyšují chuť na kaloricky vydatná jídla bohatá na tuky a cukry. Tyto potraviny podporují uvolňování dopaminu v mozku, tedy látky spojené s pocitem odměny a krátkodobé úlevy. Další kousek cukroví nebo porce bramborového salátu tak často nefungují jako zdroj energie, ale jako rychlá regulace emocí – způsob, jak na chvíli zklidnit napětí, které se během svátků nenápadně hromadí.
Vedle pocitu hojnosti vstupuje do hry i zvláštní sváteční nastavení mysli, které psychologové popisují jako permisivní. Období mezi prosincem a začátkem nového roku si mnozí lidé vnitřně vymezují jako čas, kdy běžná pravidla neplatí nebo se alespoň dočasně uvolňují. V hlavě se objevují věty typu „vánoční kalorie se nepočítají“ nebo „od ledna to vezmu zodpovědně“, které fungují jako tiché povolení jíst víc, než bychom si dovolili během roku. Tento způsob uvažování vytváří dojem, že krátká epizoda přejídání nemůže mít žádné skutečné důsledky, a právě proto se porce nenápadně zvětšují a frekvence jedení roste. Z psychologického hlediska přináší tento přístup okamžitou úlevu, jenže po skončení svátků se často mění v pravý opak – v pocit viny, zklamání nebo frustrace, že hranice, které jsme si sami stanovili, jsme bez většího přemýšlení překročili.
Psychologie hojnosti a strachu z nedostatku se spojují také v našem základním evolučním nastavení. Lidé jsou geneticky vybaveni tak, aby reagovali na dostupnost kaloricky bohatých potravin – v době, kdy byly zdroje nejisté, přežití záviselo na schopnosti ukládat energii. Dnes, kdy je jídelní nabídka téměř neomezená, může tento evoluční mechanismus pracovat proti nám. Pokud přijde období, které je kulturně spojeno s hojností, jako jsou Vánoce, mozek interpretuje tuto situaci jako signál, že je třeba využít tuto šanci k „uložení zásob“, i když tělo fyzicky nedisponuje potřebou. Tyto hluboko zakořeněné vzorce mohou nevědomě ovlivňovat naše chování u stolu.
Pro některé lidi je vánoční přejídání spojeno také se strachem z nedostatku nebo z vynechání příležitosti. V kultuře hojnosti, kde jsou potraviny během svátků všudypřítomné a často i spojené s pocitem výjimečnosti, může vzniknout pocit, že možnost ochutnat určité jídlo se nemusí rychle zopakovat. Tento typ strachu z nedostatku vede k tomu, že lidé konzumují více, než by potřebovali – ne z potřeby, ale z obavy, že by se připravili o nějaký „unikátní“ zážitek. Je to paradox vnitřní reakce na vnější hojnost, který se může manifestovat jako přejídání.
Porozumění tomu, proč se o Vánocích přejídáme, i když nejsme hladoví, není jen teoretickou hříčkou. Pomáhá nám reflektovat naše chování a rozlišovat mezi fyzickým hladem a emocemi či kulturními návyky, které ho maskují. Uvědomění, že za většinou přejídání nestojí slabá vůle, ale komplexní soubor psychologických mechanismů, může být prvním krokem k větší sebeuvědomění a zdravějšímu přístupu k jídlu i během svátečních dnů. To neznamená Vánoce bez dobrot, ale spíš schopnost si je vychutnat vědoměji, s vědomím, že jídlo je součástí svátečního rituálu, nikoli jediným jeho smyslem.
