„Fairbruary je výzvou k zamyšlení. Chceme, aby lidé neřešili jen cenu, ale také původ surovin a podmínky, za kterých byly vyprodukovány. Jde o malé kroky, které ale mohou mít obrovský dopad,“ říká Lubomír Kadaně, ředitel Fairtrade Česko a Slovensko.
Fairtrade: Malé rozhodnutí, velká změna
Zatímco supermarketové regály se hemží produkty všeho druhu, jen hrstka z nich skutečně garantuje, že za nimi nestojí dětská práce, otrocké podmínky nebo devastace životního prostředí. Fairtrade je však výjimkou. Tento globální systém pomáhá drobným pěstitelům v rozvojových zemích dosáhnout férových výdělků, zlepšit pracovní podmínky a zajistit sociální rozvoj komunit. Díky přísným ekologickým standardům navíc přispívá k ochraně planety.
V České republice je aktuálně k dostání téměř 2 800 fairtradových výrobků. Mezi nejoblíbenější patří káva a kakao, ale narazit lze i na fairtradové banány, třtinový cukr, čaj, růže a řadu dalších produktů. Stále více obchodníků zařazuje do svého sortimentu i fairtradové oříšky, víno, kosmetiku, zmrzlinu nebo dokonce oblečení z fairtradové bavlny.
Obchodníci se přidávají k férové vlně
Únorová kampaň oslovila nejen spotřebitele, ale i řadu významných obchodních řetězců a výrobců. Lidl se připojil s fairtradovými čokoládami a banány, Pfanner se svými džusy, Manner s oplatkami a pražírna FairBio s výběrovou zrnkovou kávou.
„Zodpovědné chování je klíčem k udržitelné budoucnosti. Férový obchodní model nespočívá jen ve výhodné ceně pro zákazníka, ale také v garanci důstojných podmínek pro každého, kdo je součástí dodavatelského řetězce,“ zdůrazňuje Konrad Senger, ředitel nákupu společnosti Lidl Česká republika.
Hashtag, který mění návyky
Kampaň #Fairbruary chce ukázat, že každý z nás může přispět ke spravedlivějšímu světu – třeba jen tím, že si k ranní snídani zvolí fairtradovou kávu nebo upeče bábovku z kakaa, které bylo vypěstováno bez vykořisťování.
Fairtrade totiž není jen o lepších podmínkách pro farmáře. Je to volba, která se promítá do celého ekosystému – od snížení emisí CO2 po eliminaci nebezpečných pesticidů. A právě únor je ideální příležitostí, kdy se nad tímto tématem začít zamýšlet.