Například Tesco vyhazuje 0,5 procenta svých nabízených potravin. Podle mluvčí Ivy Pavlouskové je to pokles o 80 procent v porovnání s finančním rokem 2016/2017, kdy začalo Tesco o plýtvání informovat. Stejný podíl potravin vyhazuje i online supermarket Rohlík.cz. Řetězec Albert v loňském roce vyhodil pouze 0,06 procenta z celkového objemu, což představuje snížení o 61 procent ve srovnání s rokem 2016. Do příštího roku má firma v plánu snížit tento podíl o 65 procent. Podle Prouzy se obchodníci snaží nejprve prodat starší ovoce, zeleninu, pečivo a masné nebo mléčné výrobky, které se blíží datu spotřeby, formou slev.

„Od ledna do června letošního roku se prodalo 827 365 tašek, což vedlo k záchraně 2 483 tun potravin. V loňském roce se celkem prodalo 1 586 754 tašek, čímž se zachránilo téměř 5 157 tun,“ sdělila ČTK Eliška Froschová Stehlíková, mluvčí Lidlu.

Řetězec Penny Market letos navázal spolupráci s platformou Nesnězeno a nabízí balíčky jak v obchodech, tak prostřednictvím aplikace. „Tyto novinky jsou výhodné pro obě strany. Zákazníci mohou nakupovat ještě výhodněji a my prodáme potraviny, které by jinak skončily jako odpad,“ řekl mluvčí Tomáš Kubík.

Neprodané potraviny pak obchodníci darují potravinovým bankám, zvířatům, bioplynovým stanicím nebo je zpracovávají do jiných produktů. Například řetězec Globus vyrábí strouhanku z neprodaných rohlíků a housek.

„V naší restauraci se pečivo používá také do nádivky, mletých směsí, žemlovky nebo ho zpracováváme jako krutony k polévkám,“ uvedla mluvčí Aneta Turnovská. Ze starších banánů se podle ní vyrábí zmrzlina.

Online supermarket Rohlík.cz navíc v září představil více než 40 upcycling produktů, které využívají suroviny, jež by jinak skončily jako odpad. Patří sem například granola z pivovarského sladu nebo slané pochutiny.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro společnost Too Good To Go vyhazuje jídlo pravidelně asi třetina Čechů, přičemž každý z nich průměrně utratí ročně 1 800 korun za potraviny, které se dostanou do odpadu. Mladší lidé častěji než starší vyhazují jídlo. Zlevněné potraviny s blížícím se datem spotřeby nakupuje 74 procent z více než tisícovky respondentů, avšak 14 procent z nich je nakonec vyhodí.

Každý Čech ročně vyhodí přibližně 91 kilogramů potravin, což v celkovém součtu činí 1,9 milionu tun ročně, jak ukázala data ministerstva životního prostředí. Tomáš Prouza poukázal na to, že Češi v současnosti plýtvají méně než dříve, protože po zdražování od roku 2019 začali nakupovat pouze to, co skutečně potřebují.