Začalo to nenápadně. Čaj za 24,90 Kč, s označením, že běžně stojí 43,90. Jenže ten, kdo nečte drobným písmem a nemá chuť číst cenovku jako smluvní podmínky bankovního úvěru, snadno přehlédne, že nejnižší cena za posledních třicet dnů byla jen 21,90 Kč. Jinými slovy – místo slevy připlácíte. A v tom je právě jádro problému. Česká obchodní inspekce letos v prvním kvartálu rozdala sankce za víc než 21 milionů korun. Jen Penny Market zaplatí skoro 17 milionů. Pro srovnání – loni byla souhrnná částka za celý rok nižší. A nejde o izolovaný incident. Stejné praktiky zjistili kontroloři u Billy, u Alberta, i u dalších známých značek.

„Deklarovaná sleva musí být počítána z nejnižší ceny za posledních třicet dní, ne z jakési fiktivní ‚běžné ceny‘,“ připomíná František Kotrba z ČOI. Jinak jde podle něj o matení zákazníka. Ministerstvo zemědělství na to reagovalo ostře. Marek Výborný, který resort vede, naznačil, že by se v budoucnu mohly zvýšit i samotné pokutové limity. „Je otázkou, zda by nebylo vhodné upravit zákonné stropy. Dnes má ČOI horní hranici pět milionů, zatímco SZPI padesát. Je to téma, které se musí otevřít,“ uvedl v debatě v České televizi.

Obchodní řetězce samozřejmě protestují. Prezident Svazu obchodu Tomáš Prouza obvinil stát z toho, že ustupuje tlaku výrobců. „Méně slev znamená dražší potraviny,“ varuje. A někteří obchodníci už se proti sankcím brání i u soudu. Například společnost Ahold (Albert) argumentuje tím, že zákon neukládá povinnost uvádět slevy podle 30denního pravidla v tak jednoznačné podobě. Prý je to nejednoznačné.

A spotřebitel? Ten by měl být ve střehu. Nejenže by měl porovnávat ceny napříč obchody, ale především důsledně číst informace na cenovkách. „Nejde o drobnosti. Deklarace slevy je závazná informace – pokud uvádí obchodník nesprávná data, měl by zákazník trvat na vysvětlení a případně to nahlásit. Čím víc bude informovaných spotřebitelů, tím menší prostor bude pro podobné manipulace,“ vysvětluje Patrik Nacher, poslanec a dlouholetý zastánce práv spotřebitelů. Státní zemědělská a potravinářská inspekce se letos také činila – udělila pokuty za téměř 200 milionů korun, většinou za klamání ohledně složení potravin, původu nebo nedodržení hygienických předpisů. Ale právě falešné slevy se letos staly symbolem nedůvěry. A pokud se na trhu nezmění pravidla hry, mohou se stát i katalyzátorem hlubší legislativní reformy.

Zdroj: Novinky.cz, Aktuálně.cz, Česká obchodní inspekce, Státní zemědělská a potravinářská inspekce