Jen málokterá nová značka dokázala v posledních letech způsobit takový zájem jako Prime. V době největšího boomu přesahovala cena jednoho nápoje i 150 korun a čím více příchutí se objevovalo na trhu, tím více sílila i zvídavost a zájem. Varovný prst zvedlo až zavedení „limonád“ v plechovce, ze kterých se vyklubaly energetické nápoje tak silné, že by ve vyšší míře položily i ostřílené dospělé konzumenty. Jen pro zajímavost – jeden Prime Energy, který nebezpečně vyvolával dojem vhodného nápoje určeného dětem, obsahoval 200 mg kofeinu, tedy téměř troj-násobek dávky obvyklé pro Red Bull (o Prime drinkách jsme již psali zde).
Tvůrce myšlenky to ale nezastavilo. Naopak spojili síly s dalším obrovským jménem internetu, Jimmym Donaldsonem, známým pod pseudonymem MrBeast, a vytvořili dětské obědové boxy, které samo sebou propagují jako ideální variantu vhodné a nutričně vyvážené stravy.
Oběd nevhodný i pro dospělého
Lunchly boxy se skládají ze tří produktů: jedné příchuti hydratačních nápojů Prime, čokoládové tyčinky značky Feastables od MrBeasta a jednoho „hlavního jídla“ – mini pizzy, nachos nebo krůtího snacku. Paradoxem je, že obsažený drink je z celého menu tou nejmenší hrozbou, jelikož jde „jen“ o oslazenou vodu se zcela zanedbatelným množstvím vitamínů a minerálních látek. Zbylý obsah je však zárukou konzumace potravin s vysokým obsahem cukrů, soli anebo přídatných látek. Nevinně vyhlížející barevný box Lunchly s malou pizzou obsahuje například 15 gramů tuků, z nichž 7 gramů je nasycených (což představuje 35 % denní dávky) a 710 miligramů sodíku, což může zvyšovat riziko vysokého krevního tlaku. Produkty také obsahují umělá sladidla – pro děti zcela nevhodná.
Začarovaný kruh
Rizika konzumace půjde dětem ale velmi obtížně vysvětlit. Youtubeři a influenceři mají na mladistvé neuvěřitelný vliv, děti mají navíc tendenci věřit, že vše, co jejich oblíbení influenceři propagují, je dobré a bezpečné. „Děti jsou mnohem zranitelnější vůči vlivu reklam a populárních osobností. Když jejich idolové propagují určité jídlo nebo nápoj, automaticky to považují za dobré,“ varuje i psycholog Petr Čermák.
Podle výzkumu publikovaného v časopise Pediatrics v roce 2019 se ukázalo, že děti, které sledují influencery propagující nezdravé potraviny, konzumují více kalorických jídel než ty, které tyto produkty nevidí. Další studie, publikovaná v Journal of Nutrition v roce 2019, zjistila, že děti konzumující nápoje s vysokým obsahem cukru, jako jsou energetické nápoje, mají vyšší pravděpodobnost vývoje obezity a dalších zdravotních problémů.
Stopka v (ne)dohlednu
I přes značná rizika, kterými se začaly zabývat už i americké úřady, je Lunchly snad ještě úspěšnějším projektem než samotný Prime. Za necelé dva týdny nasbíral jeho instagramový profil skoro 100 tisíc sledujících, přičemž poslední dvě reels mají dohromady téměř 70 milionů zhlédnutí. Je zřejmé, že box rozhodně nesplňuje výživové normy stanovené pro školní obědy ve Spojených státech, natož v zemích EU. Nezbývá než doufat, že tento fakt přibrzdí expanzi do dalších zemí. Prozatím totiž Lunchly na český trh neproniklo.
Dětská strava má pravidla
- Dbejte na to, aby děti konzumovaly dostatek čerstvého ovoce (alespoň kus denně), zeleniny (třetina talíře), kvalitních bílkovin a zdravých sacharidů (rýže, těstoviny, brambory)
- Minimalizujte potraviny s vysokým obsahem přidaných cukrů a soli
- Učte děti vybírat si jídla, která neobsahují umělé přísady a konzervanty.
- Snažte se, aby děti jedly pravidelně, a vyhýbaly se nárazovému přejídání nebo konzumaci velkého množství sladkostí